Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nyenrode-studie naar kenmerken van succesvolle ondernemers

Datum nieuwsfeit: 11-05-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

ERNST & YOUNG

Nyenrode-studie naar kenmerken van succesvolle ondernemers

Hogere opleiding van ondergeschikt belang

Nyenrode: 'SUCCESVOLLE ONDERNEMER BESCHIKT OVER DURF, DOORZETTINGSVERMOGEN EN KLANKBORD'

Een hogere opleiding maar meer geïnteresseerd in aanvullende cursussen. Een sterke persoonlijkheid, durf en doelgericht. En zowel een betrouwbaar team binnen de onderneming als regelmatig contact met een externe coach of klankbord. Dat zijn de belangrijkste kenmerken van succesvolle ondernemers in ons land, zo blijkt uit onderzoek van het Centre for Entrepreneurship van Universiteit Nyenrode in opdracht van Ernst & Young. De onderzoekers ondervroegen ruim honderd ondernemers die deel hebben genomen aan de competitie voor de Beste Ondernemers Visie - een initiatief van Ernst & Young en Junior Kamer Nederland.

Alhoewel bijna 60% van de ondervraagde ondernemers tenminste een hbo-opleiding heeft gevolgd, zegt slechts 15% van alle ondernemers dat die opleiding van belang is voor succesvol ondernemerschap. Meer waarde hechten zij aan aanvullende opleidingen en een kwart volgt ook daadwerkelijk vakinhoudelijke cursussen of opleidingen op het gebied van leiding geven en andere managementvaardigheden. Een derde van de ondervraagden spreekt de intentie uit om met een dergelijke opleiding te beginnen.

Een andere opvallende uitkomst is het hoge aantal ondernemers dat met enige regelmaat een klankbord raadpleegt: twee-derde deel van de ondervraagden gaf aan zo'n 2 tot 5 uur per maand bij een externe coach door te brengen. De helft van de ondernemers met een klankbord zegt daar ook veel belang aan te hechten. Coachloze ondernemers vinden het minder belangrijk om op deze wijze een spiegel voorgehouden te krijgen.

Netwerken is eveneens een hoog gewaardeerde activiteit. Gemiddeld heeft een onderneming vier formele netwerken, die zo'n vier uur per maand kosten. Van de ondernemers gaf zestig procent aan netwerken in sterke tot zeer sterke mate van belang te vinden voor het eigen succes.

Een combinatie van factoren beïnvloedt verder succesvol ondernemerschap. De ondernemers hechten veel waarde aan een agressieve concurrentiestrategie en een platte organisatiestructuur. Zij denken positief over de investeringskansen in hun eigen branche, maar vinden dat durf en doorzettingsvermogen onmisbaar zijn om die kansen te pakken. Ervaring in de branche is niet doorslaggevend. Evenmin blijkt dat ondernemers betere successen boeken naarmate ze langer ondernemer zijn of een hogere opleiding hebben gevolgd.

Succesvolle ondernemers hechten bovendien veel waarde aan persoonlijkheidskenmerken, vaardigheden, menselijk kapitaal en strategisch inzicht. Een ondernemersteam dat zij kunnen vertrouwen, goed personeel met het juiste karakter en kennis van de markt zijn eveneens doorslaggevend voor succes. Maar wat succes nu precies inhoudt, wordt zeer divers ingevuld.

De onderzoekers van het Nyenrode Centre for Entrepreneurship maakten tevens een onderscheid tussen ondernemers die zich in de expansiefase bevinden en ondernemers die een 'volwassen' bedrijf leiden. In de expansiefase slaagt men erin om een sterkere omzet- en personeelsgroei te realiseren. Ondernemingen in deze fase blijken bovendien actiever bezig te zijn met e-commerce acticiteiten, productontwikkeling en het verwerven van een unieke positie in de markt. Ondernemers in 'volwassen' bedrijven zijn meer doelgericht en ontwikkelen een platte structuur in de strategische planning. Ook samenwerking en het volgen van aanvullende opleidingen staat voor deze groep ondernemers hoger op de agenda.

De resultaten van het onderzoek geven niet alleen beter inzicht in het profiel van een succesvolle ondernemer, maar bieden tevens een meetlat om dat succes te meten. Daarom zullen de uitkomsten worden gebruikt voor de competitie voor de Beste Ondernemers Visie. Voor de editie van deze ondernemersprijs in dit jaar is vooral gekeken naar de score op het thema 'effectieve communicatie'. Vanavond wordt in Noordwijk bekend gemaakt wie van de acht winaars van de regionale Beste Ondernemers Visie-competities de landelijke finale wint. Deze nationale winnaar zal Nederland vertegenwoordigen in de competitie voor de World Entrepreneur of the Year - een initiatief van Ernst & Young.

Einde bericht

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie