SP verheugd over einde hongerstaking

Datum nieuwsfeit: 11-05-2001
Den Haag, 11 mei 2001

De SP-fractie in de Tweede Kamer vindt dat de 5 Koerdische hongerstakers vandaag een wijs besluit hebben genomen. Gelukkig heeft ons land het niet hoeven meemaken dat een hongerstaker tijdens zijn hongerstaking overlijdt. Het einde van de hongerstaking maakt de weg vrij voor een grondig debat over de veiligheid en de bereikbaarheid van Noord-Irak in de Tweede Kamer. SP Tweede Kamerlid Jan de Wit is er voorstander van dat de Kamer zelf een hoorzitting houdt over deze kwestie.

Blijkens het persbericht van vandaag van de 5 Koerdische hongerstakers worden hun dossiers heroverwogen en krijgen zij een periode voor herstel gedurende welke zij in de opvang blijven. De SP-fractie in de Tweede Kamer is blij dat de hongerstakers hun hongerstaking mede om die redenen hebben beëindigd. Naar de mening van SP Tweede Kamerlid Jan de Wit dient nu het debat te volgen over de veiligheid en de bereikbaarheid van Noord-Irak. Dat is vooral in het belang van al diegenen die zouden moeten terugkeren naar Noord-Irak.

Inlichtingen: Jan de Wit, 045-5714083, 06-22788042