Beleggen in Nederlandse natuur nu mogelijk

Datum nieuwsfeit: 12-05-2001
De Bilt, 11 mei 2001

Beleggen in Nederlandse natuur nu mogelijk

Sinds kort kunnen groene beleggers investeren in Nederlandse natuur via de Salamanderstichting. De Salamanderstichting biedt kleine agrarische percelen ter verkoop aan. De percelen zijn onderdeel van een groot gebied, dat zoveel mogelijk wordt 'teruggegeven' aan de natuur. Beleggers krijgen toegang tot dit natuurgebied en oefenen zelf invloed uit op de ontwikkeling ervan.

De verkoop is gekoppeld aan een lidmaatschap van een vereniging van eigenaren die een agrarisch bomendepot op ecologische en extensieve wijze exploiteert in een gedeelte van het gebied. Met de opbrengst van de grondverkoop financiert de stichting de natuurontwikkeling in een ander deel zodat de biotoop van vlinders, amfibieën, vleermuizen en andere bedreigde soorten zich daar kan herstellen.

Het particuliere initiatief is ontwikkeld als reactie op de sombere berichten over stagnerend aankoopbeleid van de overheid inzake de broodnodige natuurontwikkeling in Nederland. De Salamanderstichting tornt niet aan bestaande agrarische bestemmingen maar voegt hieraan extra functies toe waardoor diverse natuurdoelen worden gehaald. Via een kettingbeding in het koopcontract en via de statuten van de vereniging Agrarisch Bomen Depot wordt voorkomen dat in het gebied ongewenste mensactiviteiten gaan plaatsvinden. De juridische versnippering geeft geen belemmering voor soortenmigratie: er komen geen hekken om de percelen. Het is de bedoeling dat kandidaat-beleggers in eerste instantie onder leden van natuurbeschermingsorganisaties worden geworven.

Belangstellenden kunnen zich nader informeren op de internetsite van de Salamanderstichting: www.softdata.nl.

Noot voor redacties