Lunchflits Euronext Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 14-05-2001
Euronext Amsterdam

14 May 2001 Lunchflits

Op een inspiratieloos Damrak wachten beleggers vooral af wat de Amerikaanse centrale bank morgen met de rente zal doen. Tot voor kort ging men ervan uit dat de Amerikaanse rente voor de vijfde maal dit jaar zou worden verlaagd, omdat de economie nog steeds een steuntje in de rug kan gebruiken. Gunstige cijfers over de detailhandelsverkopen, die afgelopen vrijdag werden gepubliceerd, zetten beleggers echter aan het twijfelen, want deze cijfers maken de noodzaak van een renteverlaging kleiner. De onzekerheden drukken met name de koersen van technologie en telecom. Van de Amsterdamse indices boekt vooral de AEX-index verlies. De Aziatische beurzen kunnen geen inspiratie bieden; daar zijn de koersen ook over een breed front gedaald.

Op fondsniveau is de enige positieve uitschieter Numico. Het bedrijf heeft laten weten niet onwelwillend te staan tegenover een mogelijke overname door een grotere speler. Dit wekt onmiddellijk verwachtingen onder beleggers, en het aandeel is om half één met 2,5% gestegen.

Ook de overige Europese beurzen zijn lager. Om half één heeft Londen 1,4% verloren, Frankfurt 1,5%, Parijs 1,7% en Brussel 0,7%.

Indices Amsterdam: (12.30 uur)
AEX-index: 583.7 (- 1,4%)
AMX-index: 588.0 (- 0,6%)
Euronext 100: 925 (- 1,5%)