Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Voorkom problemen rond invullen van jaaropgaven

Datum nieuwsfeit: 15-05-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
GAK


Voorkom problemen rond jaaropgaven

Als werkgever ontvangt u ieder jaar een afrekeningsnota. Het Gak baseert deze afrekeningsnota op de jaaropgaven die u of uw administratiekantoor voor iedere werknemer hebt ingediend. Bij de verwerking van de jaaropgaven wordt gecontroleerd of de gegevens die u hebt verstrekt overeenkomen met de gegevens zoals die vermeld staan in de basisregistratie van het Gak. Daarbij kan bijvoorbeeld blijken dat er een jaaropgave is ingestuurd voor een werknemer van wie in de basisregistratie voor het betreffende kalenderjaar geen dienstverband bekend is. Ook kan omgekeerd worden gesignaleerd dat voor een werknemer die in de basisregistratie bekend is, geen jaaropgave is ingestuurd. Op het moment dat er verschillen worden geconstateerd, zal het Gak-kantoor in uw regio u of uw administratiekantoor benaderen voor de ontbrekende gegevens.
Het is in uw eigen belang dat u de ontbrekende gegevens vervolgens zo spoedig mogelijk aanlevert. Pas daarna kan het Gak een juiste afrekening opmaken. Maar ook uw aanvraag voor een Korting en vrijstelling basispremie WAO kan pas worden behandeld als alle loongegevens en dienstverbandgegevens verwerkt zijn. Wanneer het vermoeden bestaat dat deze gegevens niet volledig of niet correct zijn, kan niet beoordeeld worden of u recht op korting en/of vrijstelling hebt.

Zelf controleren
Het komt voor dat werkgevers vergeten het Gak in te lichten dat een werknemer per 1 januari niet langer verzekerd is voor de Ziekenfondswet. In dat geval zal de afrekeningsnota te hoog worden vastgesteld. Niemand betaalt graag te veel premie. Daarom kunt u of uw administratiekantoor een zogeheten vaststellingsoverzicht opvragen bij de afdeling Polisbeheer van het Gak-kantoor in uw regio. Hierop staan alle gegevens vermeld die gebruikt zijn bij de vaststelling van de afrekeningsnota, zoals naam en sofinummer van werknemers, aantal sv-dagen, sv-loon en de premie per sv-wet. Aan de hand van dit overzicht kunt u eenvoudig controleren of de nota correct is vastgesteld.

Hebt u nog vragen? Neem dan contact op met de afdeling Werkgeverszaken van het Gakkantoor in uw regio. Een overzicht van de telefoonnummers vindt u op onze site onder de button regiokantoren.



Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden ontleend. © 2001 Gak Nederland.

Stel uw vraag aan het Gak en u krijgt direct zo gericht mogelijk antwoord.


reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie