FvO: proefproject informatiebehoeften mensen met handicap

Datum nieuwsfeit: 16-05-2001
Federatie van Ouderverenigingen

Langs de levenslijn

16 mei 2001

Project 'Langs de levenslijn'

'Langs de levenslijn' is een proefproject van zes SPD-en om met behulp van checklisten beter te kunnen inspelen op de informatiebehoeften per levensfase van mensen met een handicap, hun ouders en verwanten. Het project is een middel om na te gaan hoe mensen naar informatie zoeken: welke woorden gebruiken zij om die informatie te vragen? Deze woorden worden geordend per levensfase. Zo kunnen ouders en andere mensen met behulp van een checklist snel de thema's kunnen aangeven waarover zij meer willen weten.
Deelnemende organisaties zijn SPD Amstel en Zaan, SPD Oost-Gelderland, SPD Eindhoven, SPC Gouda en Stichting R'go in Rotterdam, van de SPD Limburg is deelname nog niet definitief.
Voor de begeleidingscommissie zijn gevraagd: FvO, BOSK, CG-Raad, Somma, Ministerie van VWS en NPCF. Aartjan ter Haar zal namens de FvO deelnemen.

Het streven is om aan het eind van het project (december 2001) vier checklisten op papier en op internet te hebben, met onderwerpen gestructureerd naar vier levensfasen van kinderen, jongeren en volwassenen met een handicap. Op de checklisten kunnen ouders en mensen met een handicap onderwerpen invullen (aankruisen) waarover ze informatie willen hebben. De klant mailt of stuurt zo'n checklist naar het informatiecentrum van de SPD. De SPD stuurt aan de besteller de gevraagde informatie, die gehaald wordt uit landelijke en lokale informatiesystemen.