Organisaties entameren samen debat over homoseksualiteit

Datum nieuwsfeit: 17-05-2001
Organisaties entameren gezamenlijk debat over homoseksualite

Datum: 17 mei 2001

DEN HAAG - De stuurgroep Islam en Burgerschap, COC Nederland en de stichting Yoesuf hebben overlegd over de agenda voor een breed maatschappelijk debat over de verhouding tussen religie en homoseksualiteit. Dit debat zou ook de dialoog over islam en homoseksualiteit moeten stimuleren.

Het overleg werd afgelopen vrijdag ingelast naar aanleiding van de uitlatingen die de Rotterdamse imam el-Moumni vorige week deed uitzending van NOVA. De imam van de An-Nasr moskee noemde homoseksualiteit een ziekte die bij verspreiding onder de jeugd tot uitsterven van de Nederlandse bevolking zou kunnen leiden.

Om het geplande debat op gang te helpen, vormen de drie organisaties vijf werkgroepen die een bijdrage aan het debat kunnen leveren. In de werkgroepen zouden, afhankelijk van het meer specifieke thema, religieuze groeperingen waaronder moslims, joden en christenen moeten plaatsnemen, maar ook onderwijsorganisaties, vakbonden en politieke groeperingen.

De uitkomsten van het debat zouden moeten leiden tot wederzijds respect en duidelijkheid over de grenzen van tolerantie. Wanneer het debat van start gaat is nog niet bekend. Diverse moslimorganisaties, waaronder de Turkse moskeeorganisatie Milli Görüº, hebben zich inmiddels bij het initiatief aangesloten.

Noot voor redacties