De NMBS doet een oproep tot de overheid en haar klanten

NMBS

Datum: 21/05/01

De NMBS doet een oproep tot de overheid en haar klanten

Vrijdag gebeurden opnieuw twee gevallen van agressie tegenover een treinbegeleider.

De NMBS is geschokt door deze nieuwe incidenten. Ze roept iedereen op om respect op te brengen voor de treinbegeleiders en het stationspersoneel, die alleen maar hun job zo goed mogelijk willen uitoefenen. De NMBS dringt bij de gerechtelijke instanties aan op de nodige gestrengheid ten aanzien van de verantwoordelijken van deze misdrijven.

Verder wordt aan de overheid gevraagd om de vroegere bevoegdheden van de NMBS-veiligheidsdienst opnieuw toe te kennen.

De NMBS vraagt aan de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie om hun medewerkers te sensibiliseren voor de ernst van deze problematiek, die trouwens de vervoermaatschappij overstijgt.

De NMBS heeft de andere openbaar vervoermaatschappijen MIVB, TEC en De Lijn voorgesteld om zich op zeer korte termijn samen over het agressievraagstuk te buigen. Op die manier hoopt men snel nieuwe concrete en gemeenschappelijke voorstellen aan de bevoegde overheden voor te leggen, om samen tot oplossingen te komen in deze voor het personeel en de klanten erg gevoelige kwestie.