Reactie Agalev op uitspraken zone-vreemde woningen

Datum nieuwsfeit: 21-05-2001
Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
A G A L E V - F R A C T I E
V L A A M S P A R L E M E N T

Brussel, 21 mei 2001

De Gucht gaat (zone)vreemd

De uitlatingen over de zonevreemde woningen van De Gucht zijn op zijn minst eigenaardig te noemen.

- Eigenaardig omwille van de timing.
Donderdag 17 mei, hebben de meerderheidsfracties, na overleg, (dus samen met de VLD) een gezamenlijke aanpassing van het Decreet voorgesteld.
- Eigenaardig om de inhoud.
Het voorstel van de meerderheidsfracties geeft terecht een grote rechtszekerheid aan de eigenaars van zonevreemde woningen. Zo zullen aan deze woningen zowel onderhoudswerken als structurele ingrepen, (bv. fundamenten) uitgevoerd kunnen worden. Wij zijn benieuwd het concrete voorstel van De Gucht te zien want een éénmalige regularisatie vanuit Brussel gaat in tegen de geest van het decreet en de geest van het regeerakkoord waar mede door de VLD voor subsidiariteit gepleit wordt : gemeentelijk oplossen, wat kan, ook in de Ruimtelijke Ordening. Tenslotte is het voorstel van De Gucht om geen planbaten te heffen een cadeau voor de speculanten.
De uitgestippelde lijn om planbaten te innen als mensen effectief winst halen uit de overgang van zonevreemde woningen naar zone-eigen woningen is de meest rechtvaardige optie.
De uitlatingen over wisselmeerderheden lijken eerder op paniekvoetbal dan op een doordachte optie voor de toekomst.

Isabel VERTRIEST
Vlaams Volksvertegenwoordiger