Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Campagne 'Weet wat je moet doen als de sirene gaat'

Datum nieuwsfeit: 21-05-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Campagne "Weet wat je moet doen als de sirene gaat"
Een persbericht bij het onderwerp Brandweer en Rampenbestrijding 21 mei 2001

Zondag 20 mei is de landelijke campagne Weet wat je moet doen als de sirene gaat" in de herhaling gegaan. "Ga direct naar binnen, sluit deuren en ramen, zet radio of tv aan" is de boodschap. Daarnaast attendeert de campagne de bevolking op het jaarlijkse luide proefalarm van het sirenestelsel, dat op woensdag 6 juni om 12.00 uur af zal gaan. Het alarm zal dan drie keer te horen zijn. Vorig jaar is de campagne en de sirenetest niet doorgegaan omdat kort voor de geplande datum de vuurwerkramp in Enschede plaatsvond. Naar aanleiding van de ramp is de campagne iets aangepast. In het foldermateriaal wordt erop gewezen dat er ook rampen zijn waarbij mensen juist niet naar binnen moeten gaan. In dat geval gaat de sirene dan ook niet, maar worden de burgers op andere manieren geïnstrueerd (bijvoorbeeld met geluidswagens). Maar als de sirene gaat, moet iedereen naar binnen en moeten deuren en ramen gesloten worden.
Drie jaar geleden is het luide alarm op elke eerste maandag van de maand vervangen door een jaarlijkse geluidstest op de eerste woensdag in juni om 12.00 uur. Daarnaast worden de sirenes elke maand met een stil alarm getest.
Tijdens het proefalarm op 6 juni zal de brandweer in heel Nederland luisteren of de sirenes in alle woongebieden goed te horen zijn. Op grond daarvan kan besloten worden sirenes te verplaatsen of extra sirenes te plaatsen. Op dit moment staan er ongeveer 4000 sirenes in Nederland.
Met de campagne ondersteunt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) de gemeenten. Die hebben de wettelijke taak de bevolking voor te lichten over wat zij moeten doen bij rampen en calamiteiten.
De campagne loopt van 20 mei tot 17 juni. Naast radio- en tv-spots in de zendtijd van Postbus 51 zijn er ook folders, posters en bewaarkaarten. De folders zijn er ook in het Turks en het Arabisch. Op 5 juni (avondbladen) en 6 juni (ochtendbladen) zal een advertentie over de sirenetest verschijnen in de landelijke dagbladen.
Alarm voor doven
Later in de maand juni zal er een proef plaatsvinden met een alarmering voor doven. Enkele tientallen doven en slechthorenden krijgen dan een SMS-tekstbericht op hun mobiele telefoon met trilfunctie. Deze proef volgt op een eerdere proef in 1999 met semafoons met trilfunctie. Omdat KPN Telecom het bestaan van semafonie niet tot in lengte van jaren kan garanderen, en het bezit van een mobiele telefoon met SMS-functie vooral ook onder doven een grote vlucht heeft genomen, wordt hier nu een proef mee gehouden.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie