Eerste alcoholslot in Nederlandse auto

Bron: Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

Eerste alcoholslot in Nederlandse auto
In het kader van een grote Europese proef is onlangs het eerste alcoholslot in een Nederlandse vrachtwagen geïnstalleerd. Een alcoholslot is een apparaatje in de auto waarop de bestuurder een blaastest moet afleggen voordat de auto start. Als hij alcohol heeft gedronken kan de auto niet starten. Met de proef wil de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid een indruk krijgen van de effectiviteit van het alcoholslot, van het gebruiksgemak en van eventuele negatieve bijwerkingen voor de verkeersveiligheid. De proef duurt tot juli.
Het alcoholslot wordt in de VS, Canada, Australië en Zwitserland al gebruikt als alternatieve straf voor mensen die herhaaldelijk zijn betrapt op rijden onder invloed.