Eurocommissaris Reding bezoekt PSV

Datum nieuwsfeit: 22-05-2001
VVD

Toine Manders (Eurofractie) en Jan Rijpstra bij bezoek Eurocommissaris Reding aan PSV

Groep: Eurofractie Datum: 17 mei 2001

Dinsdag 22 mei as. bezoekt Europees Commissaris Reding (Sport) op initiatief van Toine Manders de voetbalschool van PSV.

Aanleiding voor het bezoek vormt het debat in het Europees Parlement over het nieuwe transfersysteem waarover UEFA en Commissie een akkoord hebben bereikt.

Een van de knelpunten tijdens de onderhandelingen is het gebrek aan respect dat betaalde voetbalclubs aan de dag leggen voor de sociale en culturele aspecten naast het voetbal voor jonge spelers. Toine Manders weerlegt dat verwijt door te stellen dat Nederlandse betaalde voetbalclubs op een beschaafde manier omgaan met hun jeugdtalenten.

De Commissaris wordt geïnformeerd over de wijze waarop Nederland omgaat met jeugdspelers en voorziet in een goede maatschappelijke onwikkeling naast het voetbal.
Mogelijk spreekt ze met en of meerdere spelers uit de selectie over de praktijkervaring met het nieuwe transfersysteem. In dit kader is van belang te weten dat de Europese Vakbond voor voetbalprofs (Fifpro) een en ander heeft voorgelegd aan het Europese Hof van Justitie in Luxemburg.

In het gezelschap bevinden zich eveneens Jan Rijpstra (VVD TK-fractie) en Henk Kessler (KNVB).