Euronext Amsterdam Ochtendflits

Datum nieuwsfeit: 22-05-2001
Euronext Amsterdam

22 May 2001 Ochtendflits

In Amerika ontstond gisteren een heuse technologie-rally. De Nasdaq steeg met bijna 5%. Beleggers denken dat de bodem van de koersdalingen nu wel achter de rug is, en koesteren hoop op de positieve effecten van de renteverlagingen van de afgelopen tijd. Technologiebedrijven kunnen daar het meest van profiteren, omdat investeringen in automatisering niet langer zullen worden uitgesteld. Dit is zeer bevorderlijk voor de bedrijfswinsten. De Dow Jones Index, waarin vooral traditionele fondsen zijn opgenomen, bleef duidelijk achter bij de Nasdaq, en steeg slechts fractioneel.

De Amsterdamse indices volgen het enthousiasme van Wall Street. Ze noteren beide al vanaf de opening boven de psychologische 600-puntengrens, en houden dit niveau vast.
De sterkste stijgers zijn ook hier in de technologiehoek te vinden. ASML wint bijna 7% op het nieuws dat de overname van SVG nu is afgerond.

Indices Amsterdam: (11.00 uur)
AEX-index: 604.2 (+ 1,1%)
AMX-index: 614.7 (+ 1,4%)
Euronext 100: 959 (+ 0,8%)