Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

WorldTravel in wereldtop door aanhoudende groei

Datum nieuwsfeit: 25-05-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Euro Foundation for Business Qualification
Zoek soortgelijke berichten
Euro Foundation for Business Qualification


Terug

25 mei 2001

WorldTravel in wereldtop door aanhoudende groei

Economische crisis of niet, het (zaken) reisconcern WorldTravel International van de Nederlandse ondernemer John Fentener van Vlissingen beleeft met dubbele groeicijfers een explosieve groei. Ook voor dit jaar wordt weer op zeker 15 tot 20% autonome groei gerekend.

WorldTravel, de reistak van BCD Holdings, waarvan de grondlegger wordt beschouwd als één van de rijkste Nederlanders, had vorig jaar een omzet van 4,3 miljard dollar (10% omzetgroei). Dat bedrag is exclusief franchise-nemingen. Die waren ook nog eens goed voor $ 1 miljard omzet. Het concern gaat dit jaar door de barrière van $ 5 miljard. Voor matigen of zelfs helemaal stoppen met investeringen in nieuwe technologie, zoals internet en andere vormen van e-commerce, ziet John Fentener van Vlissingen geen enkele aanleiding. Wat onder andere KLM deed onder druk van kostenbeheersing is voor hem geen voorbeeld. "Integendeel. Mijn advies is: Juist nu investeren, omdat anderen het nalaten. Ik zie het rendement ook vrijwel onmiddellijk", zegt de ondernemer, die in 2004 op 65-jarige leeftijd zijn actieve rol in het familiebedrijf wil stopppen.

De Nederlands tak van WorldTravel beleeft een gezonde groei. "We verwachten dit jaar een omzet van ruim fl. 1 miljard meer dan ons doel. In de eerste vier maanden geldt trouwens al een omzetgroei van 20%. En mei liet zelfs een excessieve stijging zien, ondanks berichten over het achterblijven van de economie. Misschien zijn dit al weer de eerste voortekenen van de naderende verbeteringen", zegt de ondernemer op zijn hoofdkwartier in Zeist.
"Kostenbesparingen werken natuurlijk ook niet van één kant. In het begin van het jaar roepen financiële directies, wereldwijd, dat met minder budgetten op de kleintjes moet worden gelet. De verkoopdirecties ontdekken dan al na enkele maanden dat de omzet achterblijft. Dan moet er plotseling weer meer gereisd worden om de schade in te halen. Heus: dat was zo, dat is zo en dat zal altijd zo blijven", stelt hij.

Fentener van Vlissingen kent maar één voorbeeld van een -lichte- achteruitgang in de reissector, de Golfoorlog. "De geschiedenis laat verder een uitstekende groei zien. En dat is ook waarop wij rekenen", vervolgt hij. Toch groeit de reismarkt dit jaar tot nu toe met 2% aanzienlijk minder dan de 10% van vorig jaar. "Onze groei is beduidend groter. Die moet dus van onze concurrenten komen", erkent Van Vlissingen, die dat onder andere toeschrijft aan de investeringen in (reis)technologische ontwikkelingen.
Éen op de vier verkochte vliegtickets via internet in de Verenigde Staten wordt verkocht met behulp van de door één van de bedrijven van BCD Holdings ontwikkelde systemen, genaamd TRX. "We zijn daarmee wereldwijd ook marktleider, al zijn het tot dusver nog maar 6,6, miljoen tickets, 30.000 per dag. Voor dit jaar verwachten we 9 miljoen online verkochte tickets."

Uit: De Financiële Telegraaf

www.worldtravel.com

Copyright © 2001 EFBQ | E-mail (netherlands@efbq.com)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie