DTe geeft geen bindende aanwijzing aan Gasunie

Dienst uitvoering en toezicht Energie

Den Haag, 28 mei 2001

DTe geeft geen bindende aanwijzing aan Gasunie

De directeur van de Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) heeft besloten geen bindende aanwijzing te geven aan N.V. Nederlandse Gasunie met betrekking tot de gepubliceerde indicatieve tarieven en voorwaarden transport 2001. Hiertoe was een verzoek ingediend door VEMW, VOEG, VNCI en het Productschap Tuinbouw. Deze partijen zijn van mening dat de door Gasunie vastgestelde indicatieve tarieven en voorwaarden niet voldoen aan de tijdelijke Richtlijnen die DTe in augustus 2000 heeft vastgesteld.

De directeur DTe heeft besloten geen bindende aanwijzing aan Gasunie te geven, aangezien er naar zijn mening geen concrete gegevens beschikbaar zijn om te concluderen dat Gasunie de tijdelijke Richtlijnen onvoldoende naleeft. De argumenten die de partijen naar voren hebben gebracht bevatten geen aanleiding om te besluiten tot het geven van een bindende aanwijzing.

Om meer duidelijkheid te krijgen over zaken als gastransporttarieven, gasopslag en gasbalancering voert DTe op dit moment onderzoeken uit. De resultaten zullen begin juni ter consultatie aan marktpartijen worden voorgelegd. Vervolgens zal de directeur DTe in augustus de richtlijnen vaststellen voor gastransport en gasopslag voor het jaar 2002.

Noot voor redacties