Kamervragen GroenLinks over weigeren van probleemleerlingen

Datum nieuwsfeit: 28-05-2001
GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 28 mei 2001 15:39

Het weigeren van probleemleerlingen

(28 mei 2001)

Vragen van het lid Rabbae (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over het weigeren van probleemleerlingen

1. Kent u het bericht in het Algemeen Dagblad , waarin melding wordt gemaakt van onderzoek van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland waaruit blijkt dat 4000 leerplichtige leerlingen met gedragsproblemen geen onderwijs volgen?

2. Zijn de uitkomsten van dit onderzoek bij u bekend?

3. Op grond van welke gegevens komt u tot een andere schatting van het aantal leerlingen met gedragsproblemen dat thuiszit? Waarom telt u niet alle kinderen mee die de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland wel meetelt?

4. Wat zijn naar uw opvatting de belangrijkste verklaringen voor het thuiszitten van leerplichtige leerlingen?

5. Vindt u dat elke leerplichtige leerling ook daadwerkelijk naar school moet gaan? Vindt u dat deze leerplicht voor de leerling ook een leerrecht moet betekenen? Vindt u dat scholen een acceptatieplicht hebben ten aanzien van leerplichtige leerlingen die zich aanmelden? Zo nee, onder welke omstandigheden en waarom niet?

6. Bent u voornemens maatregelen te nemen die ertoe leiden dat alle leerplichtige leerlingen naar school kunnen gaan? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?