Congres over Europese Autovrije Dag

Milieudefensie en LOAZ

Minister Pronk aanwezig
Congres over Europese Autovrije Dag

Amsterdam, 22 mei 2001 --- Milieudefensie en Landelijk Overleg Autovrije (Zon)dag (LOAZ) organiseren op woensdag 30 mei een congres over de Europese Autovrije Dag. Minister Pronk komt spreken over de bijdrage van de Nederlandse overheid. Het congres wordt georganiseerd in samenwerking met de gemeente Amsterdam.

Aanleiding voor het congres is dat Nederland zich onlangs aansloot bij de Europese Autovrije Dag, die ieder jaar op 22 september valt. Ter sprake komen nut en noodzaak van autovrije dagen, het draagvlak ervoor en de ervaringen in diverse gemeentes. Naar het congres komen gemeenteraadsleden en -ambtenaren en milieu- en bewonersgroepen.

Sprekers zijn onder meer Frank Köhler, wethouder Verkeer van de gemeente Amsterdam, en Claude Bochu, ambtenaar van de Europese Commissie. In een afsluitende paneldiscussie zijn Ruud Dwars, woordvoerder Kamer van Koophandel Amsterdam, en ir. G.C.N. Eikelboom, directeur corporate development van Connexxion - het grootste busvervoerbedrijf - te gast.

Wat: Congres Europese Autovrije dag Wanneer: Woensdag 30 mei 2001, 15.00 - 18.30 uur Waar: Victoria Hotel , hoek Damrak/ Prins Hendrikkade (t.o. Amsterdam CS)

De Europese Autovrije Dag is een initiatief van de Europese Commissie. Vorig jaar deden bijna duizend gemeenten uit heel Europa (van IJsland tot Cyprus) mee aan deze dag. Het belangrijkste doel is om mensen bewust te maken van het prettiger verblijfsklimaat in straten waar geen auto's rijden. De gemeente Amsterdam houdt dit jaar zelfs twee autovrije dagen: op zaterdag 22 september en op zondag 4 november.

Op de Autovrije Dag in het najaar komen in Nederland ook de alternatieven voor het autoverkeer volop aan bod. Onder het motto 'stap `ns een dagje over' organiseren reizigersvereniging ROVER en LOAZ/Milieudefensie een Openbaar-Vervoer-promotiedag. Bovendien is het op 22 september Landelijke Fietsdag.

Voor meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie, telefoon 020 5507 333

Hieronder vindt u het programma.

15.00 uur Opening en welkom Wijnand Duyvendak, directeur Milieudefensie

15.30 uur Spreker nog onbekend.(Vervanger voor Frank Köhler, wethouder Verkeer van Amsterdam) Over de noodzaak van twaalf autovrije dagen per jaar

15.50 uur Rudy Schoonveld, voorzitter van Reizigersvereniging ROVER, over de vorderingen met de Openbaar-Vervoer(OV)-promotiedag

16.10 uur Antoine Scholten, wethouder te Deventer over de mogelijkheden van een Autovrije Dag buiten de Randstad

16.30 uur Claude Bochu, ambtenaar van de Europese Commissie, over de Autovrije Dag in Europees perspectief

16.50 uur Pauze

17.15 uur Paneldiscussie over het nut en het draagvlak van autovrije dagen met voorgaande sprekers, Ruud Dwars, woordvoerder Kamer van Koophandel Amsterdam, en ir. G.C.N. Eikelboom, directeur corporate development van Connexxion - het grootste busvervoerbedrijf in Nederland

18.00 uur Jan Pronk, minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu over de bijdrage van de nationale overheid.

18.30 uur Borrel

Gegroet, Eugène