Trouw-kopij in De Limburger levert geld op

Bron: Nederlandse Vereniging van journalisten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Trouw-kopij in De Limburger levert geld op

Freelancers van Trouw krijgen een toeslag van 25 procent als zij instemmen met doorplaatsing van kopij in dagblad De Limburger. Zoals bekend heeft Trouw met De Limburger een overeenkomst voor de levering van artikelen. Op alle stukken die freelancers leveren voor de nieuwskrant en op een eventueel basiscontract of retainer, ontvangt de journalist een toeslag van 25 procent, ongeacht of De Limburger de artikelen wel of niet plaatst. Wanneer De Limburger incidenteel een verhaal uit katern de Verdieping wil overnemen, geldt dezelfde toeslag. De NVJ is opgetogen over deze regeling. 'Dit is goed een voorbeeld hoe het ook kan', zegt NVJ-secretaris Irene Konings. 'We vinden 25 procent heel redelijk, andere media willen freelancers nog wel eens afschepen met een toeslag van twee procent,.' Irene Konings is ook te spreken over een protocol dat in het contract wordt opgenomen over de behandeling van kopij. Hierin staan afspraken over ondermeer levering en bewerking van kopij en de regels met betrekking tot de naams- en bronvermelding.