Nieuwe CEO en managers bij Star Alliance

Datum nieuwsfeit: 01-06-2001

PERSBERICHT - 14 MEI 2001

Nieuwe CEO en managers bij Star Alliance

Star Alliance, `The airline network for Earth', heeft een nieuwe CEO benoemd. Per 1 juni zal de heer Albrecht als CEO het Alliantiemanagementteam (AMT) gaan leiden. Hij volgt daarmee William L. Meaney op en zal werken vanuit het Star Alliance Business Center in Frankfurt.

Ook zijn twee nieuwe leden aan het AMT toegevoegd. De heer Kirchheiner wordt Vice President en hoofd strategische ontwikkeling van Seamless Service and Product Development (SSPD) en mevrouw Nealon is benoemd tot Vice President Human Resources. Het AMT is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van initiatieven en de dagelijkse activiteiten van het mondiale samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen.

Jaan Albrecht
trad in 1973 in dienst als piloot van Mexicana Airlines waar hij na 20 jaar als eerste officier, gezagvoerder en chief pilot voor de maatschappij te hebben gevlogen, werd benoemd tot Senior Vice President Operations. In 1995 werd hij Senior Vice President Sales and Marketing en vervolgens Executive Vice President Commercial van Mexicana Airlines. Van 1986 tot 1990 was hij tevens Vice President Administration and Finance van IFALPA, de internationale federatie van verkeersvliegers. In 1999 werd de heer Albrecht benoemd tot Chief Executive Officer van Aeromexpress, de maatschappij die vrachtvluchten van Mexicana Airlines en AeroMexico afhandelt. De heer Albrecht is Mexicaan en studeerde architectuur aan de Technische Universiteit van Mexico en spreekt vloeiend Spaans, Engels en Duits.

Kristian Kirchheiner
kwam in 1996 als Senior Vice President Marketing, Sales and Ground Operations in dienst van airBaltic, waar hij vanaf 1999 de functie van President en CEO bekleedt. airBaltic is de Letse luchtvaartmaatschappij waarin SAS een aandeel van 34,2 procent heeft. De heer Kirchheiner begon zijn carrière bij SAS in 1985 en hij heeft sindsdien verschillende managementfuncties gehad, waaronder Route Manager voor Japan, Hong Kong en Peking en General Sales Manager voor Japan en Korea. De heer Kirchheiner is van Deense komaf en afgestudeerd aan de Hogeschool voor Economie in Kopenhagen.

Jill Nealon
, de huidige Group Personnel Director van het Britse lid van Star Alliance bmi british midland, studeerde sociologie en politicologie aan de Universiteit van Manchester en trad in 1980 in dienst van de verkoop & service-divisie van IBM (UK). Van 1984 tot 1989 werkte de Britse voor een wervingsbureau, waarna zij bij bmi british midland als medewerker personeel en werving in dienst kwam. In 1991-92 werkte Jill Nealon op Heathrow als Customer Service Manager van deze luchtvaartmaatschappij. Vervolgens groeide zij door tot Development Manager en twee jaar later tot Company Personnel Manager. In 1999 werd ze benoemd tot Group Personnel Director van bmi british midland, waarbij ze verantwoordelijk was voor 6.500 werknemers in het Verenigd Koninkrijk en Europa.

William L. Meaney, voormalig CEO van het AMT, is om persoonlijke redenen afgetreden. De huidige Vice President en hoofd strategische ontwikkeling van Seamless Service and Product Development, Per Stendebakken, zal na zijn termijn als voorzitter van de SSPD-organisatie terugkeren naar SAS. Voormalig Vice President Human Resources Dan Grenier zal met pensioen gaan.

Over Star Alliance

Star Alliance is een in 1997 opgericht overkoepelend samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen met als doel reizigers wereldwijd naadloos te laten reizen. Het volledige netwerk van de aangesloten maatschappijen biedt meer dan 9.967 dagelijkse vluchten en bestrijkt meer dan 894 bestemmingen in meer dan 130 landen. Air Canada, Air New Zealand, All Nipon Airways (ANA), Ansett Australia, Austrian Airlines, British Midland, Lauda Air, Lufthansa, Mexicana, Scandinavian Airlines (SAS), Singapore Airlines, Thai Airways International, Tyrolean Airways, United Airlines en VARIG maken deel uit van het Star Alliance netwerk.

Noot voor redacties