Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Audi presenteert A4 Avant

Datum nieuwsfeit: 01-06-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai


1-6-2001

Audi presenteert A4 Avant

De onlangs geïntroduceerde Audi A4 is medio juni ook als Avant te koop. Het model blinkt uit in slim en veelzijdig gebruik van interieurruimte.

Na de nieuwe A4 limousine presenteert Audi nu ook de nieuwe A4 Avant: de tot nu toe fraaiste en modernste interpretatie van het Avant-concept. De nieuwe Audi A4 Avant heeft als duidelijke doelstelling om in het segment van de premium stationwagens een vooraanstaande positie te verwerven. Als geen ander combineert de nieuwe A4 Avant design en dynamiek met élégance en veelzijdigheid.

Fraaie stations heten Avant: een slogan die al jaren geldt. Meer dan 40 procent van de kopers van de huidige A4 Avant noemde het design als belangrijkste koopargument een aanzienlijk groter aandeel dan bij de concurrentie. Het sprak dan ook vanzelf dat Audi voor de nieuwe A4 Avant opnieuw stilistische maatstaven zou zetten.

En dat is beslist gelukt. Want ook de jongste editie van dit model is weer een zeer fraaie auto geworden. Net als bij de nieuwe A4 limousine wordt ook het lijnenspel van de nieuwe Avant gekenmerkt door een pure en smaakvolle eenvoud. Typische Audi design-details zijn de hoge taillelijn en de decente wigvorm: een kwalitatief hoogwaardig ontwerp, dat consequent wordt voortgezet in het interieur.

De nieuwe Avant biedt bovendien meer interieurruimte en extra functionaliteit dan zijn voorganger. Zijn karakter wordt gekenmerkt door geavanceerde techniek, zoals de traploze multitronic-transmissie en het reeds uitgebreid geroemde aluminium onderstel van de A4 limousine. En de al even krachtige als zuinige benzine- en TDI-motoren garanderen de typische Audi-dynamiek.

De vorige A4 Avant, die in 1996 werd geïntroduceerd, gold als absolute marktleider in het segment van de luxueuze stationwagens. Alleen in West-Europa werden er al meer dan 300.000 verkocht. Het Nederlandse aandeel daarvan is circa 11.000. Nog meer harde cijfers: het Avant-aandeel in het totale productievolume van de A4 bedroeg 44 procent; aanzienlijk meer dan bij de concurrentie in deze klasse. Het is dan ook geen wonder dat dit segment al snel de naam A4 Avant-klasse kreeg.

Meer ruimte, meer variatiemogelijkheden
Alleen de afmetingen getuigen al van de generatiewisseling van de A4 Avant. Met een lengte van 4,54 m is de nieuwe A4 Avant zon 6 cm langer dan zijn voorganger. Ook de wielbasis is toegenomen: met 33 mm. Van het ruimere interieur profiteren vooral de achterpassagiers; die hebben voortaan 43 mm meer beenruimte. Het interieur profiteert overigens ook van de grotere totale breedte van de Avant (1766 mm). Zo hebben de inzittenden voorin voortaan 17 mm meer ruimte op ellebooghoogte, en de achterpassagiers zelfs 29 mm.

Ook de grote bagageruimte is een vermelding waard. Deze onderscheidt zich allereerst door de indrukwekkende breedte tussen de wielkasten van 1.000 mm. Dit is mogelijk gemaakt door de ruimtebesparende constructie van de achteras, zoals die ook onder de actuele A4 limousine wordt toegepast. Deze werd al bij het basisontwerp afgestemd op de specifieke eisen van de A4 Avant.

De bagageruimte van de nieuwe A4 Avant biedt standaard 52 liter meer inhoud dan zijn voorganger: 442 liter. Bij neergeklapte rugleuning van de achterbank wordt dat 1.184 liter (volgens ECIE-norm, exclusief voetenruimte achterin; volume inclusief voetenruimte: 1.288 liter).

Met zijn doordachte variatiemogelijkheden neemt de nieuwe A4 Avant een ruime voorsprong op de concurrentie. Zo kan de rugleuning van de achterbank asymmetrisch gedeeld (1/3 2/3) worden neergeklapt. De laadruimte-afdekking van de bagageruimte en het scheidingsnet tussen interieur en bagageruimte zijn gecombineerd. Slim detail van deze constructie: het geheel klapt automatisch met het breedste deel van de rugleuning naar voren en kan dan door het achterportier gemakkelijk worden verwijderd.

Bij volledig neergeklapte achterbankleuning is een royale en doorlopende laadruimte beschikbaar met een lengte van 1787 mm, een breedte van minimaal 1.000 mm, alsmede een maximale hoogte van 843 mm. Groot genoeg voor het transport van de meest uiteenlopende voorwerpen.

Onder de vloer van de bagageruimte biedt de Audi A4 Avant nog een extra bergruimte met een inhoud van 65 liter. Om de volledige capaciteit van de bagageruimte, inclusief deze bergruimte, in zijn geheel te kunnen benutten, kan de vloerplaat eenvoudig worden uitgenomen, samengeklapt en achter de rugleuning worden geplaatst. Uiteraard kan de vloerplaat ook thuis in de garage worden opgeborgen.

De ruimte onder de vloer van de bagageruimte biedt nog een andere noviteit: hij is namelijk uitgevoerd als dichte kunststof bak. Dit is ideaal voor het meenemen van vuile of natte voorwerpen, zoals laarzen of regenkleding, zonder dat de bekleding vies wordt. Door het harde kunststof oppervlak is de bak gemakkelijk schoon te maken.

Aan de linkerzijde van de bagageruimte bevindt zich een opbergnet voor het veilig meenemen van kleine voorwerpen. Eveneens links is er geïntegreerd in het zijpaneel een bergvak met deksel. Aan de rechterzijde is bovendien nog een 12 V-contactdoos ingebouwd; ideaal voor de voeding van een koelbox of een computerspelletje.

Het functionele karakter van de nieuwe A4 Avant blijkt ook uit de achterklep. Deze opent ver en laat zich met de uitgespaarde handgrepen links en rechts altijd makkelijk sluiten. Dankzij de speciale gasdrukveren opent hij desgewenst ook tot een lagere tussenstand ideaal voor (parkeer-)garages met laag dak.

De techniek: dynamiek en comfort
Net als bij de limousine zorgen bij de Audi A4 Avant zeer moderne benzine- en TDI-motoren voor uitstekende prestaties. Alle benzinemotoren voldoen ruimschoots aan de grenswaarden van de EU IV-norm; alle TDI-motoren blijven onder de EU III-limieten.

De modernste benzinemotoren zijn twee geheel nieuw ontwikkelde krachtbronnen: de 2,0-liter viercilinder met een vermogen van 96 kW (130 pk) en de 3,0-liter V6 met 162 kW (220 pk). Het programma wordt nog aangevuld met de beproefde 1.8T-motor met een vermogen van 110 kW (150 pk).

Het TDI-gamma gaat van start met de krachtige 1,9-liter viercilinder met directe pompverstuiver-inspuiting. Deze levert een vermogen van 96 kW (130 pk). Daarnaast is de A4 Avant ook leverbaar met twee V6 TDI-motoren met een cilinderinhoud van 2,5 liter. Deze leveren respectievelijk 114 en 132 kW (155 en 180 pk). Daarbij gaat bovendien een bijzonder aantrekkelijke aandrijfcombinatie in première: de 155 pk V6 TDI is de allereerste TDI die kan worden gecombineerd met een traploze multitronic-transmissie. Het resultaat is een uniek en comfortabel rijgedrag.

De grotere inhoud van de brandstoftank (70 liter; quattro-uitvoeringen 66 liter) verschaft TDI-rijders een actieradius van maximaal 1.250 km (1.9 TDI 96 kW).

Eind 2001 zal het motorenprogramma worden gecompleteerd met een 1.6 (75 kW/102 pk), 2.4 (125 kW/170 pk) en 1.9 TDI (74 kW/100 pk).

Alle motoren brengen hun vermogen op de weg via voorwielaandrijving of via permanente vierwielaandrijving quattro. Behalve handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbakken is ook een traploze multitronic-transmissie beschikbaar. Deze revolutionaire transmissietechniek zal successievelijk voor alle voorwielaangedreven varianten van de A4 Avant vanaf 96 kW verkrijgbaar zijn. De quattro-uitvoeringen zijn naar wens leverbaar als 5-traps tiptronic.

Het lichtgewicht, aluminium onderstel is al even toonaangevend als de multitronic. Deze wielophanging zorgt met zijn geringe onafgeveerde gewicht voor een voorbeeldige rijdynamiek. Een aspect dat bij het debuut van de limousine zeer positief door de autopers werd beoordeeld.

Op het gebied van actieve en passieve veiligheid heeft de A4 Avant hetzelfde hoge niveau als de A4 limousine. Zo is het elektronische stabiliteitsprogramma ESP 5.7 met hydraulische remassistent standaard. Eveneens standaard: zij-airbags voorin en het Audi hoofdairbagsysteem SIDEGUARD. Samen met het zeer sterke en enorme stabiele inzittendencompartiment garandeert dit het hoge veiligheidsniveau bij aanrijdingen.

Interieur en uitrusting: een echte Audi
In het interieur vinden we de reeds van de A4 limousine bekende styling met de horizontaal rond de bestuurder verlopende vlakken. Daardoor ontstaat een gevoel van geborgenheid in combinatie met een royale ruimte-indruk. De toegepaste materialen en de hoogwaardige manier waarop ze zijn verwerkt, versterken de kwaliteitsuitstraling van de A4. Daarmee kan het interieur de vergelijking aan met autos uit de topklasse. Iets wat overigens geldt voor zowel het interieur als voor de bagageruimte.

Ook wat betreft uitrusting zet de A4 Avant nieuwe maatstaven. Naast de omvangrijke standaarduitrusting zijn er nog talrijke mogelijkheden om de A4 Avant geheel op de individuele smaak van de bestuurder af te stemmen. Bijvoorbeeld met de informatiesystemen, zoals navigatiesystemen met diverse functionele of comfortverhogende attributen voor het interieur. Wie het exterieur van zijn A4 Avant wil accentueren kan bijvoorbeeld kiezen uit acht verschillende lichtmetalen velgen in diverse afmetingen, tot en met het formaat 7,5 x 17 (met banden 235/45 R 17). De nieuwe Audi A4 Avant is leverbaar in 16 carrosseriekleuren.

De A4 Avant kan vanaf half juni 2001 bij de Audi-dealers worden besteld, waarna de levering vanaf eind september van start gaat.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie