Uitspraken Hoge Raad inzake Glimmerveen en Mordaunt

Uitspraken Hoge Raad inzake Glimmerveen en Mordaunt
Bron: Hoge Raad der Nederlanden 's-Gravenhage
Datum actualiteit: 1-06-2001

De Hoge Raad (strafkamer) heeft op 29 mei 2001 uitspraak gedaan in een zaak tegen J.G. Glimmerveen, die door het Gerechtshof te 's-Gravenhage in 1999 was veroordeeld tot 5 maanden gevangenisstraf, waarvan twee maanden voorwaardelijk, wegens (onder meer) het in het openbaar aanzetten tot haat tegen mensen wegens hun ras en belediging in het openbaar van een groep mensen wegens hun ras. De Hoge Raad heeft de uitspraak van het hof vernietigd, omdat het arrest van het hof onvoldoende bewijs inhield dat de uitlatingen `in het openbaar' had plaatsgevonden. De Hoge Raad heeft de zaak verwezen naar het Gerechtshof te Amsterdam, dat het hoger beroep opnieuw zal behandelen.

Op dezelfde dag heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan in een soortgelijke zaak tegen S.F. Mordaunt, die door het Gerechtshof te 's-Gravenhage in 1999 was veroordeeld tot 6 weken gevangenisstraf (onvoorwaardelijk). In die zaak heeft de Hoge Raad het cassatieberoep verworpen, zodat die veroordeling door het hof thans onherroepelijk is.

Zie ook uitspraak: AB1818

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AB1817
(Zie het originele bericht)