Belgische Spoorwegen investeringsplan 2002-2012

NMBS

Datum : 01/06/01

Raad van Bestuur van vrijdag 1 juni

De Raad heeft het investeringsplan gespreid over de periode 2001-2012 bestudeerd en beslist de herfasering van het basisplan over te maken aan de regering, hiermee een extra bijdrage leverend aan het overleg van de Regering met de Gewesten.

Dit aangepaste NMBS-voorstel tot investeringsplan beloopt 687,6 miljard frank, wat 8,3 miljard frank meer is dan in het plan dat door de overheid werd voorgesteld. Deze verhoging wordt gerechtvaardigd door de versnelling van het programma voor de uitbouw van een treinbeveiligingssysteem, waarvan de voltooiing gepland is tegen 2010.

In 1997 had de NMBS bij de firma Siemens 90 krachtige diesellocomotieven (reeks 77) besteld voor rangeerwerk of het trekken van goederentreinen. Het contract van 1997 voorzag de mogelijkheid om 80 bijkomende locomotieven van hetzelfde type te bestellen. De Raad heeft beslist om deze optie te lichten. Deze 80 bijkomende locomotieven zullen aansluitend op de eerste reeks worden geleverd, tussen 2003 en midden-2004.

De Raad stemde eveneens in met de aankoop van 250 Shimmns-spoorwagens voor vervoer van coils.

De Raad stelt verder de aanstelling van de heer Jean-Claude Fontinoy voor als vice-voorzitter, ter vervanging van de onlangs overleden François Cammarata.