Leerplichtambtenaar moet snel nader beslissen

Leerplichtambtenaar moet snel nader beslissen

Bron: Rechtbank Assen

Datum actualiteit: 1-06-2001

In opdracht van de bestuursrechter moet de leerplichtambtenaar van de gemeente Assen uiterlijk 5 juni a.s. om 12.00 uur nader beslissen op een aanvraag voor vrijstelling van geregeld schoolbezoek, waarop bij besluit van 6 april jl. afwijzend is beslist.
Het verzoek houdt verband met het feit dat de betrokkene graag met zijn zevenjarige dochter (buiten de schoolvakantie om) zijn zieke moeder en andere familieleden op Aruba wil bezoeken.

De leerplichtambtenaar heeft het verzoek afgewezen. Volgens de bestuursrechter is deze beslissing in strijd met de wet genomen, omdat de leerplichtambtenaar niet eerst het oordeel van de schooldirecteur heeft ingewonnen. De beslissing is ook onzorgvuldig omdat de ambtenaar niet alle relevante omstandigheden kende en bij zijn besluit heeft betrokken.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AB1906
(Zie het originele bericht)