SP wil einde zakkenvullerij van top bedrijfsleven

Datum nieuwsfeit: 02-06-2001
Den Haag, 2 juni 2001

SP wil einde zakkenvullerij van top bedrijfsleven

Nu reeds jaar op jaar is de top van het Nederlandse bedrijfsleven in staat de lonen voor de mensen op de werkvloer laag te houden. Tegelijkertijd heeft men er geen problemen mee de eigen zakken tot de rand te vullen. Een onderzoek van de Volkskrant bevestigt de resultaten van een soortgelijk onderzoek eerder door het Financieele Dagblad. Beide bladen komen tot de conclusie dat de gemiddelde loonstijging van de top in 2000 op zo'n 14% ligt. Werknemers moesten genoegen nemen met zo'n 4%. Marijnissen wil dat de minister-president zich aanstaande woensdag in de Kamer verantwoord voor het lakse paarse beleid op het punt van de groeiende inkomensongelijkheid in ons land.

Al vele jaren dringt de SP erop aan dat minister-president zijn in de campagne van de verkiezingen van 1998 gedane belofte ('De overheid heeft de taak hier normstellend op te treden.') waar maakt. Vele malen heeft fractievoorzitter Marijnissen hierover de minister-president bevraagd. Het enige wat het kabinet heeft willen doen is zorgen dat met ingang van volgend jaar de salarissen openbaar zijn en er een zwaarder belastingregime kwam met betrekking tot de opties. Graag wil Marijnissen woensdag van Kok weten wat hij vindt van de suggestie van zijn opvolger bij de FNV, De Waal, die eerder al pleitte voor de invoering van een kleptocratentaks, een 100% belastingtarief voor iedereen die meer dan 3 miljoen per jaar verdient. De SP wil graag de herinvoering van een 72% tarief voor inkomens boven een kwart miljoen. Het 72% tarief is afgeschaft toen Kok minister van Financien was.
Verder wil de SP dat ook de salarissen van de top voortaan onderdeel uitmaken van de CAO-onderhandelingen. Zo kunnen de vakbonden toezicht houden op hoe ver de top de eigen zakken vult en bepleiten dat het percentage van de loonstijging voor iedereen van hoog tot laag gelijk is.

Informatie:
Jan Marijnissen: