Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Openingstoespraak Minister van Defensie op Vlaggetjesdag

Datum nieuwsfeit: 02-06-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Defensie
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Defensie



Toespraken


Opening Vlaggetjesdag 2001 in Scheveningen

02-06-2001

Openingstoespraak Minister van Defensie mr. F.H.G. de Grave, ter gelegenheid van Vlaggetjesdag Scheveningen, 2 juni 2001

Dames en Heren, geachte aanwezigen,

Als Minister van Defensie voel ik mij zeer vereerd om hier op Scheveningen aanwezig te zijn voor de opening van vlaggetjesdag. Het doet mij deugd dat de Stichting Vlaggetjesdag Scheveningen dit jaar Zeemacht en Visserij als thema heeft gekozen. Hiermee doet de stichting eer aan de hechte band die er van oudsher bestaat tussen de Koninklijke Marine en de visserij. De relatie tussen visserij en marine behelst natuurlijk veel meer dan uitsluitend het nuttigen van de nodige haringen door marinepersoneel:

Het begon al in de 17e eeuw toen de Nederlandse haringvissers dicht langs de oostkust van Engeland voorbij voeren naar het visrijke gebied nabij de Shetland eilanden, ten noorden van Groot-Brittannië. Hierbij bleek bescherming van de toenmalige Nederlandse marine absoluut noodzakelijk: De Engelsen overmeesterden op een keer een zogeheten Nederlandse buis, onthoofden vervolgens de voltallige bemanning en sloegen de hoofden van deze arme vissers op in een harington. Deze ton werd naar Holland gestuurd als waarschuwing tegen het vissen in Britse wateren. Het ging er in die tijd dus helaas niet al te zachtzinnig aan toe.

Naar aanleiding van dit soort dreigementen werd in Holland besloten om de Nederlandse vissersschepen te konvooieren en onder bescherming van oorlogsbodems te plaatsen gedurende het maken van de gevaarlijke reis naar de noordelijke visrijke gebieden. De vissers moesten ook vaak zelf vechten voor hun eigen leven en kostbare lading. Ook toen werd de vis duur betaald.

Na 1650 werd zelfs het vissen op onze eigen Noordzee steeds gevaarlijker. De marine moest een steeds grotere inspanning leveren om de vissers en de handelsvloot te beschermen tegen de toenemende Engelse agressie. Uiteindelijk leidde de strijd om de heerschappij over de zee tot maar liefst 4 Engelse oorlogen.

Het recht van de vrije zee werd in die tijd met harde hand bevochten. Dat is ook logisch: rijkdom en welvaart van een land waren sterk afhankelijk van de zee. Nog steeds is die vrije zee van groot belang voor Nederland: Naast visserij denk ik ook aan goederen- en olietransport, distributie, off-shore, bagger- en bergingsmaatschappijen en andere maritieme sectoren. Het is altijd een verantwoordelijkheid van Defensie, en dan met name de Koninklijke marine, geweest om s-Lands commerciële maritieme activiteiten ongestoord te laten plaatsvinden. Dit alles is begonnen met de bescherming van de haringvisserij.

Andere banden tussen marine en visserij zijn er op het gebied van civiele taken.
Hierbij denk ik onder andere aan mijnenopruiming, reddingsoperaties en hydrografie.

Overigens, ook de visserij vangt wel eens mijnen, is mij verteld. Niet van harte want het is natuurlijk een hoop gedoe als een mijn in de netten wordt opgevist.
Kortom: uit het verleden kunnen wij opmaken dat vissers niet beducht zijn voor gevaarlijke omstandigheden en zelfs af en toe al is het onbedoeld aan mijnenruimen doen. Ik vraag me overigens af of omgekeerd de marine ook zo goed kan vissen ? Ik zal dat eens opnemen met de bevelhebber der zeestrijdkrachten. Waar het natuurlijk in de kern om gaat dames en heren is dat er tussen de Marine en visserij een hechte band bestaat, nu en in het verleden.

Daarnaast hebben de Nederlandse visserij en de Koninklijke Marine beiden een uitstekende staat van dienst en zijn ze beiden onmisbaar voor de welvaart van Nederland. Vandaar dat de Koninklijke Marine hier vandaag op vlaggetjesdag prominent aanwezig is met het fregat Hr.Ms. Karel Doorman, helikopters, mariniers, vliegtuigen en niet te vergeten de mijnenjager Hr.Ms. Scheveningen, vernoemd naar dit roemruchte vissersdorp.

Maar we zijn hier vandaag vooral voor die visserij: de haringtonnen zijn nu na vierhonderd jaar niet meer gevuld met de hoofden van de onfortuinlijke vissers uit de 17e eeuw, maar uitsluitend met smakelijke Hollandse nieuwe, gevangen in het jaar 2001. Ik zie uit naar het verorberen van deze nieuwe haring en daarom ga ik nu met veel genoegen over tot de officiële opening van dit unieke evenement.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie