DTe publiseert consultatiedocument gastransport en -opslag

Nederlandse Mededingingsautoriteit

NMA

DTe publiseert consultatiedocument gastransport en -opslag

DTe publiceert consultatiedocument gastransport en gasopslag

Heden heeft DTe, de toezichthouder op de Nederlandse energiemarkt, het consultatiedocument Richtlijnen gastransport en gasopslag gepubliceerd. In dit document zijn de belangrijkste uitgangspunten van DTe vastgelegd voor het toezicht op de gastransport en gasopslagbedrijven in het kader van de liberalisering van de gasmarkt.

Centraal staat de doelstelling de handel op de gasmarkt te bevorderen (de zogenaamde gas-to-gas market, waardoor de gasprijs niet langer gekoppeld zal zijn aan de olieprijs. Dit betekent volgens DTe dat de huidige situatie op een aantal punten moet worden gewijzigd. Centrale thema's daarbij zijn onderhandelde toegang, verhandelbaarheid, kostenveroorzaking, non-discriminatie en efficiëntie. Zo stelt DTe dat Gasunie haar balanceringsregime zo moet inrichten dat marktpartijen in staat worden gesteld om onbalans onderling te regelen. Ook stelt DTe dat de tarieven voor transport en de daarmee verbonden diensten op efficiënte kosten gebaseerd moeten zijn.
Voor de Nederlandse gasopslagmarkt concludeert DTe dat het voor de gasopslagbedrijven NAM en BP juridisch en technisch mogelijk is om met ingang van 2002 andere partijen dan Gasunie toegang te bieden tot hun installaties.

Het betreft een consultatiedocument. Dit houdt in, dat DTe aan de hand van dit document overleg zal voeren met marktpartijen. Eind augustus zullen de definitieve Richtlijnen voor gastransport en gasopslag worden vastgesteld. Deze definitieve Richtlijnen dienen voor de bedrijven als uitgangspunt bij het vaststellen van hun indicatieve tarieven en voorwaarden voor 2002, die zij voor 1 oktober 2001 moeten publiceren.

Noot voor redacties