PSINet doet in Amerika een beroep op Chapter 11

Datum nieuwsfeit: 05-06-2001

PSINet doet in Amerika een beroep op Chapter 11
en in Canada op de CCAA.

· De vestigingen buiten Amerika en Canada, waaronder PSINet Europe BV, vallen buiten het beroep.

· Terwijl strategische alternatieven worden bekeken, gaat de dienstverlening aan klanten gewoon door.

· PSINet annonceert overeenkomsten voor de verkoop van bepaalde niet-Amerikaanse bedrijfsonderdelen.

Hoofddorp, 5 juni 2001 ? PSINet Inc. heeft in de VS vrijwillig een beroep gedaan op bescherming onder Chapter 11 van de U.S. Bankruptcy Code*. Bescherming onder Chapter 11 geeft het bedrijf de mogelijkheid om haar activiteiten voort te zetten onder de voorwaarde dat het bedrijf haar activiteiten herstructureert. Bij het beroep zijn 24 Amerikaanse werkmaatschappijen betrokken. Vier Canadese vestigingen van PSINet hebben eveneens om bescherming gevraagd door een beroep te doen op de Companies' Creditors Arrangement Act (CCAA) in Canada.

PSINet's werkmaatschappijen in Europa, Azië en Latijns Amerika als ook PSINet's consultancyonderneming Metamor in de VS vallen buiten voornoemd beroep.

De werkmaatschappijen van PSINet in de VS en Canada verwachten dat de dienstverlening aan klanten gewoon kan worden voortgezet. Op het moment dat PSINet een beroep deed op Chapter 11 beschikten de betrokken bedrijven en bedrijfsonderdelen over circa $300 miljoen aan liquide middelen. PSINet Amerika en Canada verwachten dat deze cashpositie toereikend is om hun activiteiten te financieren gedurende de periode van reorganisatie.

Zoals eerder aangekondigd blijft Dresdner Kleinwort Wasserstein, Inc. PSINet's investment banker en adviseur tijdens de reorganisatie. Samen met deze bank zal PSINet alle strategische alternatieven bestuderen die haar ter beschikking staan, waaronder de verkoop van PSINet Inc. als 'going concern' en de haalbaarheid van een zelfstandige reorganisatie.

"Door onze kapitaalstructuur konden wij niet meer adequaat inspelen op de snelle veranderingen in onze markten. Wij verwachten dat deze stap ons de ruimte en de tijd verschaft om alle strategische alternatieven te bestuderen, terwijl onze dienstverlening gewoon wordt gecontinueerd", aldus president en chief executive officer Harry G. Hobbs van PSINet.

Niet betrokken PSINet-bedrijven
De Europese en Aziatische dochterbedrijven van PSINet ? waarop het beroep geen betrekking heeft ? worden verwacht om hun activiteiten zelfstandig voort te zetten, zoals het geval was voor het beroep. PSINet verwacht dat deze dochterondernemingen over voldoende middelen beschikken om hun verplichtingen na te komen gedurende de periode van reorganisatie. PSINet evalueert momenteel alle strategische alternatieven voor haar activiteiten in Latijns Amerika en is in gesprek met een aantal potentiële kopers. Of deze besprekingen daadwerkelijk tot verkoop zullen leiden, is nog onzeker.

Metamor en haar dochterbedrijven, die eveneens buiten het Chapter 11-beroep zijn gebleven, continueren hun dienstverlening als voorheen. Hoewel Metamor momenteel aan haar financiële verplichtingen voldoet, is het bedrijf wel in gesprek met de houders van converteerbare obligaties.

Hobbs: "Wij zijn onze klanten, medewerkers en andere belanghebbenden uitermate dankbaar voor hun steun in deze uitdagende periode en zien er naar uit om hen van dienst te blijven zijn zolang het proces van reorganisatie voortduurt."

Verkoop van bepaalde niet-Amerikaanse PSINet-bedrijven PSINet heeft een intentieovereenkomst met TELUS getekend, krachtens welke TELUS in principe de Canadese activiteiten van PSINet overneemt. De voorgenomen overname is onderhevig aan diverse voorwaarden, waaronder toestemming van de overheid en goedkeuring in het kader van Chapter 11.

In Canada is PSINet actief in de meeste grote marktsegmenten en levert Internet Access, Web hosting, eSecurity en eCommerce applicatie services aan zowel de zakelijke als de ISP-markt. TELUS Corporation, een van de toonaangevende telecombedrijven in Canada, is aanbieder van telecommunicatieproducten en
-diensten, die Canada met de rest van de wereld verbinden.
PSINet heeft definitief overeenstemming bereikt met REE Panama, S.A. over de verkoop ? door middel van een aandelentransactie ? van alle activiteiten in Panama. Tevens heeft PSINet nagenoeg al haar activiteiten in Puerto Rico verkocht. De voorwaarden waaronder deze transacties plaatsvinden, zijn niet bekendgemaakt.

Het advocatenkantoor Wilmer, Cutler & Pickering vertegenwoordigt PSINet in de VS, Osler Hoskin & Harcourt LLP vertegenwoordigt PSINet in Canada. Dresdner Kleinwort Wasserstein, Inc. treedt op als investment bank en reorganisatieadviseur. PricewaterhouseCoopers LLP vervult de rol van financieel adviseur in de Chapter-11-procedure.

PSINet
Het in Ashburn, Virginia, gevestigde PSINet is een vooraanstaande leverancier van Internet- en IT-oplossingen. PSINet levert flexibele Web hosting oplossingen, eCommerce-infrastructuren, end-to-end IT-oplossingen. Deze services worden aangeboden via glasvezel-, web hosting- en switching-faciliteiten waarvan PSINet eigenaar en exploitant is en die directe internettoegang bieden in meer dan 900 grootstedelijke gebieden in ruim twintig landen verspreid over vijf continenten. Het bedrijf biedt werk aan circa 720 mensen in de VS (exclusief 1550 medewerkers van Metamor en de dochters van dit bedrijf), 315 mensen in Canada, 770 in Europa, 600 in Zuidoost-Azië en 525 in Latijns Amerika. Op het moment dat PSINet een beroep deed op Chapter 11, had het bedrijf een eigen vermogen van $2,2 miljard en een schuldpositie van $4,3 miljard, waarvan $2,9 miljard aan obligaties.

Chapter 11 is een belangrijk hoofdstuk in de Amerikaanse faillissementswet. Een bedrijf kan op grond van dit hoofdstuk onder bepaalde voorwaarden aan faillissement ontkomen. Het bedrijf wordt gedurende een bepaalde periode beschermd tegen zijn schuldeisers en krijgt de tijd om te proberen te reorganiseren en wordt daarna alsnog in staat gesteld om zijn schulden te betalen. (Bron: Financieel woordenboek, Roeland M. van Pol, 3e druk januari 2001, Het Financieele Dagblad).

Alle in dit persbericht verstrekte informatie over toekomstige ontwikkelingen onder voorbehoud.

PSINet
Ron Happel