FNV-voorzitter voert actie voor Ethiopische vakbondsrechten

Datum nieuwsfeit: 05-06-2001

FNV

FNV-voorzitter voert actie voor Ethiopische vakbondsrechten

Vakcentrale FNV en onderwijsbond Aob voeren vanmiddag met een picketline actie voor het Ethiopische consulaat in Den Haag. FNV-voorzitter Lodewijk de Waal overhandigt een petitie aan consul H. Abraha van Ethiopië en vraagt daarmee extra aandacht voor de schending van mensen- en vakbondsrechten in dit land.

Op 12 mei reikte De Waal de Febe Elisabeth Velasquez vakbondsrechtenprijs uit aan Taye Woldesmiate. Hij deed dit in de gevangenis waar Woldesmiate (voorzitter van de Ethiopische Onderwijsbond ETA) al jaren wordt vastgehouden. Naast Taye Woldesmiate zitten er nog meer vakbondsleiders vast en hebben andere mensenrechtenactivisten te leiden van repressie. Bij een studentendemonstratie tegen de regering in april vonden 67 studenten de dood, werden er 4000 gearresteerd en vielen 250 gewonden.

FNV en AOb voeren op diverse fronten actie voor de erkenning van de vakbondsrechten in Ethiopië. Zo ijveren zij al geruime tijd voor de vrijlating van de gevangenen, nemen ze deel aan missies naar Ethiopië en steunen een conferentie van de vakcentrale in ballingschap. Alle acties dragen ertoe bij dat er nu beweging zit in de houding van de Ethiopische regering.
Via de picketline wordt de druk verder opgevoerd om te zorgen dat Ethiopië de beloftes tot verbetering daadwerkelijk uitvoert. Het bewijs is er pas als Taye Woldesmiate en andere gevangenen vrij zijn.

Informatie voor wie de actie wil ondersteunen of deelnemen.

Het adres van de ambassade:
Consulaat Generaal Ethiopië,
Frederik Hendrikplein 1
2582 AT Den Haag

Er vertrekt een bus om 13.30 vanaf FNV Hoofdkantoor, Naritaweg 10, Amsterdam. De petitie zal om 14.30 worden aangeboden.

Met openbaar vervoer: stadsbus 4 vanaf Den Haag Centraal Station, richting Kijkduin. Vertrek 14.05 aankomst 14.23 - Vertrek 14.14 aankomst 14.32. Halte Aart van der Goesstraat. (vanaf hier is het 2 minuten lopen)

Meer informatie: FNV Voorlichting, Bianca Teeling, telefoon 020-581 65 51
Voor aanmeldingen: Andriette Nommensen,
(andriette.nommensen@fnv.nl), 020-581 6538 of Marjan Brunner, (marjan.brunner@fnv.nl), 020-5816542