Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Advieswijzer maakt consument wegwijs in intermediairland

Datum nieuwsfeit: 06-06-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Verbond van verzekeraars

Advieswijzer maakt consument wegwijs in intermediairland

De NBVA, NVA en het Verbond van Verzekeraars introduceren gezamenlijk de Gedragscode Informatieverstrekking Dienstverlening Intermediair (GIDI). Deze code wordt uitgewerkt in een begeleidend document, namelijk de "Advieswijzer". Hierin staat beschreven op welke dienstverlening de klant kan rekenen als hij in zee gaat met een verzekeringsadviseur. In de Advieswijzer is informatie te vinden over de service, de relaties met verzekeraars en de vorm van beloning voor het intermediair.

Deze vorm van zelfregulering betekent een belangrijke ontwikkeling van de transparantie van de financiële dienstverlening van het intermediair. Tevens bindt de GIDI het intermediair aan een verplichte beroepsaansprakelijkheidsverzekering en aan aansluiting bij het Klachteninstituut SKV. De ledenvergaderingen van NVBA, NVA en Verbond van Verzekeraars hebben ingestemd met de GIDI. De Minister van Financiën heeft vandaag de gedragscode in ontvangst genomen van het Verbond van Verzekeraars, NVA en NBVA.

Advieswijzer maakt service helder

De GIDI geeft voorschriften aan het intermediair over de informatie die men aan klanten moet verstrekken over zijn dienstverlening. GIDI gaat uit van een uniform stramien, maar wordt op per assurantieadviseur op maat ingevuld. Deze informatie moet via de Advieswijzer worden verstrekt voor het aangaan van een relatie met de klant. In de Advieswijzer is te vinden welke werkzaamheden het intermediair voor de klant verricht ten aanzien van het advies- en bemiddelingstraject en tijdens de looptijd van het contract. De klant wordt geïnformeerd over de wijze van betalen en de consequenties van het te laat of niet betalen. De Advieswijzer geeft inzicht in de relaties tussen verzekeraars en intermediair en de wijze waarop hij voor zijn werkzaamheden beloond wordt. Tot slot informeert de Advieswijzer over de mogelijkheid om de relatie te beëindigen, over zijn aansluiting bij de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen, over zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering en over zijn diploma's.

Zelfregulering met succes opgepakt

De transparantie van financiële dienstverlening staat al enige tijd hoog op zowel de politieke als de maatschappelijke agenda. Tijdens de behandeling in het Parlement over de WABB verzocht de Tweede Kamer om meer informatie over de dienstverlening van het intermediair. De Minister van Financiën onderschreef de mening van de Kamer dat er regels zouden moeten komen over de wijze van dienstverlening. Maar hij heeft de bedrijfstak in de gelegenheid gesteld om de dienstverlening van het intermediair inzichtelijker te maken voor de consumenten. Dit is opgepakt door de NBVA, NVA en het Verbond van Verzekeraars door het realiseren van een gedragscode met een ruime reikwijdte en ambitie. Deze gedragscode komt tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer om meer duidelijkheid voor de consument bij dienstverlening door assurantietussenpersonen. Ook vanuit het consumentenbelang is tot goed overleg gekomen met de Consumentenbond.

Implementatie GIDI

De GIDI zal per 1 januari 2002 geïmplementeerd worden. De beide brancheorganisaties NVA en NBVA hebben tijdens de ledenvergaderingen besloten om de GIDI op te nemen in hun lidmaatschapsvereisten. Het Verbond zal zijn leden krachtige aanbevelen om de GIDI toe te passen in de intermediaire distributie, waardoor ook de niet-georganiseerde assurantietussenpersoon wordt gebonden.

Persbericht, 6 juni 2001

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie