Uitbreiding Europese Unie zal in 2004 moeten plaatsvinden

Wim van Velzen

Persbericht drs Wim van Velzen

Uitbreiding zal in 2004 moeten plaatsvinden

Het Zweedse voorzitterschap van de Europese Unie wil een duidelijk tijdschema vaststellen voor de toetreding van de eerste kandidaat-lidstaten tijdens de Top in Göteborg op 15 en 16 juni 2001. De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken, Anna Lindh, zegt dat de EU eind 2002 de onderhandelingen moet hebben afgerond, zodat de eerste landen begin 2004 kunnen toetreden. Het vaststellen van zo´n tijdpad zou een positief signaal zijn richting de kandidaat-landen, ondanks het feit dat sommige huidige EU-lidstaten vinden dat er vorig jaar in Nice een voldoende specifieke datum voor de uitbreiding is vastgesteld, namelijk vóór de Europese verkiezingen die halverwege 2004 plaatsvinden. De uitbreiding is de top-prioriteit van het Zweden, dat 1 juli het voorzitterschap overdraagt aan België.