Datum nieuwsfeit: 07-06-2001

OSB

Den Bosch, 7 juni 2001

door vermindering Specifieke Afdrachtskorting (SPAK):

Commissie Van Rooy jaagt inflatie op

De Commissie Van Rooy, die zich op dit moment bezighoudt met het opstellen van een advies rondom de vennootschapsbelasting, stelt als financieringsbron voor om de Specifieke Afdrachtskorting (SPAK) te verminderen. SPAK is een fiscale werkgeverssubsidie op het in dienst nemen van laagbetaalden. De Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) vindt dit advies hoogst opmerkelijk. Het effect van dit voorstel is namelijk, dat de prijzen fors zullen stijgen. De maatregel zou voor de schoonmaakbranche bovendien een dubbel prijsverhogend effect hebben. De branche heeft namelijk reeds te maken met een flinke kostenstijging, die voortkomt uit de afspraken binnen de per 1 januari 2001 geldende Collectieve Arbeidsovereenkomst. Zou het prijseffect van de verminderde SPAK en de maatregelen vanuit de CAO bij elkaar worden opgeteld, dan zouden de prijzen voor schoonmaakdiensten met meer dan 10% kunnen stijgen. De inflatie krijgt hiermee opnieuw een extra impuls. In de ogen van OSB kan dit niet de bedoeling zijn van het huidige kabinet, dat sowieso al te kampen heeft met een oplopende inflatie en een afvlakkende groei van de Nederlandse economie. OSB vindt dat het voordeel van de verlaagde vennootschapsbelasting gefinancierd moet worden door die bedrijven die daar het meest van profiteren. De schoonmaakbranche kent voornamelijk middelgrote en kleine bedrijven. Als het kabinet toch tot een vermindering van de SPAK zou overgaan, dan eist OSB een volledige compensatie voor de schoonmaakbedrijven. In de schoonmaakbranche zijn ruim 200.000 werknemers actief. Hiervan is een relatief groot deel van allochtone afkomst.

Noot voor redacties