Raad Utrecht over ontbreken compensatie zwangerschapsverlof

Datum nieuwsfeit: 07-06-2001

Centrale Raad van Beroep Utrecht

Ontbreken compensatieregeling voor zwangerschaps- en bevallingsverlof dat samenvalt met vakantieverlof.

Bron: Centrale Raad van Beroep Utrecht

Datum actualiteit: 7-06-2001

Ingevolge de betreffende rechtspositieregeling geniet de betrokkene, gedurende de schoolvakanties dan wel de periode waarin de instelling geen onderwijs verzorgt of examens afneemt, vakantieverlof met behoud van bezoldiging. In deze bepaling is van gelijkstelling van zwangerschapsverlof met ziekte geen sprake. De vraag of het ontbreken van een compensatieregeling in de onderhavige rechtspositieregeling voor de situatie waarin zwangerschaps- en bevallingsverlof samenvalt met vakantieverlof in strijd is met nationaal en/of internationaal recht, beantwoordt de Raad ontkennend. Het ontbreken van een dergelijke compensatieregeling is noch in strijd met Richtlijn 92/85 EEG noch in strijd met Richtlijn 76/207 EEG.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AB1704
(Zie het originele bericht)