Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Skoda Octavia 4x4 als 'hatchback'

Datum nieuwsfeit: 07-06-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Carros

De Skoda Octavia 4x4 is er nu ook als hatchback

(07 juni 2001)

Als vervolg op het succes van de Octavia Combi 4x4 heeft Skoda de Octavia-range uitgebreid met de nieuwe 4x4 hatchback. De Skoda Octavia hatchback 4x4 combineert veilige vierwielaandrijving met een aantrekkelijk design, toonaangevende techniek en een royale ultrusting. Er is keuze uit een luxueuze Elegance of de exclusieve Laurin & Klement, in beide gevallen voorzien van de krachtige 1.8 20V Turbo-krachtbron (110 kw/150 pk).

De Skoda Octavia hatchback 4x4 onderscheidt zich vooral door zijn techniek van de andere, voorwielaangedreven, Octavia hatchbacks. De vierwielaandrijving is gelijk aan die van de Octavia Combi 4x4, die twee jaar geleden op de markt kwam. Kern van het systeem is de Haldex-koppeling, die - afhankelijk van de behoefte - de aandrijfkracht verdeelt over voor- en achterwielen. De koppeling bevindt zich vóór het achterste differentieel.

Wanneer de wielsensoren een verschil in draaisnelheid tussen de voor- en achterwielen registreren, past het elektronische regelsysteem automatisch de hoeveelheid aandrijfkracht naar de achterwielen aan. De volledig elektronisch gestuurde Haldex-koppeling reageert razendsnel op wisselende rijomstandigheden en is volledig geïntegreerd in de sensoren en regelsystemen van het ABS. Het resultaat is extra tractie onder alle omstandigheden en minder onderstuur, zonder dat de bestuurder ooit hoeft in te grijpen. Vooral de actieve veiligheid profiteert van de elektronisch geregelde vierwielaandrijving; de Skoda Octavia hatchback 4x4 reageert ook in noodsituaties betrouwbaar. In situaties waarin er geen tractieproblemen zijn, gaat er geen aandrijvingskracht naar de achteras. Zo wordt extra brandstofconsumptie voorkomen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie