Centraal Planbureau biedt structuur voor bedrijventerreinen

Datum nieuwsfeit: 07-06-2001
Bron: Nationaal Dubo Centrum
Nationaal Dubo Centrum

Centraal Planbureau biedt structuur voor herstructurering bedrijventerreinen

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft onlangs in opdracht van de ministeries van Economische Zaken en van VROM onderzoek gedaan naar de veroudering van bedrijventerreinen en naar de kosten en baten van herstructurering van bedrijventerreinen. Gemeenten en provincies zijn aan zet, de rijksoverheid dient een coördinerende rol te vervullen en te zorgen voor kennisontwikkeling, aldus het CPB.

Veroudering van bedrijventerreinen werkt inefficiënt ruimtegebruik in de hand, heeft nadelige milieu-effecten en heeft een negatieve invloed op de leefomgeving. Herstructurering biedt mogelijke oplossingen voor de problematiek van de verouderde bedrijventerreinen. Om het proces van veroudering te kunnen monitoren, en bijvoorbeeld tijdig te kunnen ingrijpen, heeft het CPB een monitor ontwikkeld, die beschreven wordt in de CPB-publicatie "Veroudering van bedrijventerreinen: een structuur voor herstructurering".

Het onderzoek maakt deel uit van de Bedrijfslocatiemonitor, een meerjarig project van het CPB en de ministeries van Economische Zaken en van VROM waarin onder meer de behoefte aan bedrijventerreinen in Nederland op lange termijn wordt geraamd.

Meer informatie vindt u hier.

7 juni 2001