Scheepswrakken waardevol cultureel erfgoed

Datum nieuwsfeit: 07-06-2001
Vlaamse Volksunie

Scheepswrakken zijn waardevol cultureel erfgoed (07/06/01)

In vroegere parlementaire tussenkomsten gericht aan de minister van Openbare Werken Steve Stevaert waarschuwde Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Loones reeds eerder voor het gevaar van scheepswrakken voor de scheepvaart.
Daarnaast kwam Loones tussen bij toenmalig Vlaams minister Johan Sauwens, bevoegd voor Monumentenzorg, ter bescherming van sommige wrakkensites als cultureel erfgoed.

Daarbij verwijst hij naar een negental schepen van de VOC (Verenigde Oost-Indische Companie) en naar een drietal wrakken van de Spaanse Armada, die onder het zand zouden verborgen zitten. Jan Loones klaagt aan dat ons land in tegenstelling tot Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk geen sluitende wetgeving heeft ter bescherming van wrakken en ter vrijwaring van het maritiem cultureel erfgoed.
Huidig minister Van Grembergen beaamde dit en gaf toe dat het decreet van 30 juni 1993, houdende de bescherming van het archeologisch patrimonium - alhoewel het ook betrekking heeft op archeologische monumenten onder water - enkel bescherming biedt voor wrakken, gelegen in binnenwateren en te land.
De minister stelde dat hij zijn diensten de opdracht gegeven heeft om de mogelijkheden te onderzoeken om aan de lacunes in de bestaande wet- en regelgeving te verhelpen, teneinde verdere degradatie van het maritiem erfgoed te voorkomen.

Op vraag van volksvertegenwoordiger Loones of een aanpassing van het decreet van 1993 mogelijkheden biedt om het maritiem erfgoed van de wrakkensites in de Noordzee alsnog voor teloorgang te vrijwaren, antwoordde de minister dat dit niet direct tot een oplossing zou leiden.
De minister is wel van oordeel dat de oplossing moet gezocht worden in overleg met de Federale Overheid. Volksvertegenwoordiger Loones had de minister trouwens naar het bestaan van dit overleg gevraagd. De minister antwoordde hierop dat het IAP inderdaad reeds betrokken werd bij overleg op het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit naar aanleiding van de 4de onderhandelingssessie voor het UNESCO-verdrag over het maritiem cultureel patrimonium in Parijs (maart 2001). In het kader van dit voorbereidend overleg werd het probleem van het ontbreken van enige gepaste wetgeving in ons land, en van een gewenste afbakening van federale en gewestelijke bevoegdheden in deze materie reeds aangekaart.

Auteur:
Fractie Vlaams parlement