Studentorganisaties bieden gratis rechtshulp voor stagiaires

Datum nieuwsfeit: 07-06-2001

Afzender: (iso@iso.nl)

Contactpersoon: Maudy Keulemans

Gratis rechtshulp voor stagiaires

Datum: 7 juni 2001

Het LSR (Landelijk Studenten Rechtsbureau) en het ISO (Interstedelijk Studenten Overleg) stellen in samenwerking met Stagecentrum.nl gratis rechtshulp voor stagiaires beschikbaar. Niet alleen bij het LSR kan men nu terecht met juridische vragen over stages en afstudeeropdrachten, maar ook op de site van Stagecentrum.nl kan nu iedereen zijn of haar vragen en problemen kwijt. ISO voorzitter Maudy Keulemans: 'Op dit moment gaan er te vaak dingen fout als studenten stages lopen. Studenten lijken alleen maar plichten te hebben en kennen vaak geen enkele vorm van rechten.'

Volgens het ISO bestaat er te veel onduidelijkheid over de rechten van de student met betrekking tot stages. Bij het lopen van stages worden wel afspraken gemaakt tussen de student, de opleiding en het bedrijf waar de student werkzaam zal zijn, maar deze stageovereenkomst is in veel gevallen slechts mondeling. Dit leidt ertoe dat studenten wettelijk niet sterk staan. Het ISO pleit er dan ook voor om de stageovereenkomst verplicht schriftelijk vast te leggen. Hiermee kan de privaatrechtelijke bescherming van de student versterkt worden.

Naast de nu gerealiseerde mogelijkheid van gratis rechtshulp, zullen binnenkort op www.stagecentrum.nl en op www.iso.nl de door het ISO opgestelde randvoorwaarden met betrekking tot stages, sociale zekerheid, vergoedingen en begeleiding worden opgenomen. De invulling van deze punten moet volgens het ISO eigenlijk in de stageovereenkomst schriftelijk worden vastgelegd.

Daarnaast moet het makkelijker worden voor studenten om een eigen stageplaats te regelen en zou er goed gekeken moeten worden naar het feit dat sommige studenten wel een vergoeding voor hun stage ontvangen en andere helemaal niets krijgen. Het ISO vindt meer duidelijkheid voor studenten gewenst, iets waar in samenwerking met de LSVb voor wordt gepleit in de notitie "Positie Student". Deze notitie wordt op 27 juni 2001 in de Tweede Kamer besproken.

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) is de grootste landelijke studentenorganisatie en vaste overlegpartner van de Minister van Onderwijs. Bij het ISO zijn ongeveer 160.000 studenten aangesloten.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties