Belgische Begijnendijk krijgt nieuwe stationsparking

Datum nieuwsfeit: 07-06-2001
NMBS

Datum:07/06/01

Begijnendijk krijgt nieuwe stationsparking en hoge perrons

De Raad van Bestuur van de NMBS besliste op 1 juni om een erfpachtovereenkomst voor 30 jaar af te sluiten met de gemeente Begijnendijk. Die maakt het mogelijk om op het oud schoolterrein een parking aan te leggen. Ondertussen startte de renovatie van de perrons zodat voor het jaareinde het onthaal voor de treinreiziger in deze halte flink zal verbeteren.

De NMBS wenst de parkeercapaciteit voor fietsers en auto's in Begijnendijk te verdubbelen en te moderniseren. De gemeente is bereid om voor een symbolische prijs een terrein in erfpacht te geven wanneer de NMBS ruim 2 miljoen frank (circa 50.000 Euro)

investeert in de aanleg van 52 gratis autoparkeerplaatsen. Bovendien komt er een overdekte stalling voor 60 fietsen. In augustus start de afbraak van een oud schoolgebouw en eind december kan iedereen gratis gebruik maken van de nieuwe parking.

Midden mei startte aannemer Mols uit Arendonk met de heraanleg van de perrons. Ze krijgen moderne vloertegels en worden verhoogd tot 55 cm boven de sporen, wat het instappen in de trein comfortabeler maakt. Dit project vergt minstens 28 miljoen frank (circa 0,69 miljoen Euro). Samen met een aangepaste verlichting en schuilhuisjes zal het vanaf november aangenaam toeven zijn op de perrons van Begijnendijk.

Deze investering in onthaal is verantwoord want op weekdagen nemen 239 reizigers de trein in Begijnendijk. Op zaterdag en zondag stappen hier telkens 50 klanten in.