Maatschappelijke opvang in gevaar door uitblijven extra geld

Datum nieuwsfeit: 07-06-2001

FEDERATIE OPVANG

Maatschappelijke opvang in gevaar door uitblijven extra geld

Maatschappelijke opvang in de gevarenzone door uitblijven van extra geld.

De Federatie Opvang is diep teleurgesteld over de f2,5 miljoen die minister Borst voor de maatschappelijke opvang beschikbaar stelt voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden.
Dit bedrag biedt absoluut geen oplossingen voor de hoge werkdruk en het hoge ziekteverzuim (circa 10%-12%) in de maatschappelijke opvang. Per voorziening komt dit neer op een bedrag van circa f6500,-.

De Federatie Opvang heeft in een brief aan minister Borst gewaarschuwd dat door het uitblijven van extra geld, het huidige niveau van dienstverlening niet langer gegarandeerd is.
De Federatie Opvang is beducht dat de komende jaren opvangplaatsen ingeleverd moeten worden en minder mensen kunnen worden geholpen. De Federatie Opvang stelt dat op basis van een kostprijsberekening f165 miljoen structureel extra nodig is.

De Tweede Kamer heeft de minister de afgelopen maanden om extra maatregelen gevraagd voor de maatschappelijke opvang (motie van Gent c.s.). De minister verwees in haar antwoorden naar de Voorjaarsnota. De maatschappelijke opvang komt in de Voorjaarsnota echter niet voor. Wel heeft het Kabinet in het kader van het rapport van de commissie van Rijn extra middelen voor de sector zorg en welzijn beschikbaar gesteld. De maatschappelijke opvang ontvangt f2,5 miljoen (de verpleeghuizen f49 miljoen, jeugdhulpverlening f46 miljoen, thuiszorg f45 miljoen).

De maatschappelijke opvang staat voor de opvang van slachtoffers van (seksueel) geweld, dak- en thuislozen en mensen in acute crisissituaties. Bij elkaar gaat het om circa 390 voorzieningen verspreid over circa 50 centrumgemeenten. De opvangcapaciteit bedraagt 11638 bedden.
In 1999 waren en bijna 55.000 aanmeldingen. Er werden bijna 20.000 opnamen gerealiseerd, inclusief circa 5000 kinderen. De meest voorkomende problemen zijn slachtoffers van (seksueel) geweld, psychiatrische problemen, verslavingsproblemen, schuldenproblemen, problemen met de verblijfsstatus en echtscheidingsproblemen.

-Einde bericht-

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Federatie Opvang, J.A. Gortworst, plv. directeur. Telefoon: 030 2316403
GSM: 06 24904825
E-mail: (federatie@opvang.nl)