Kamerdebat nachtsluiting spoedeisende hulp ziekenhuis

Datum nieuwsfeit: 07-06-2001
Bron: CDA

Initiatief Buijs: interpellatiedebat nachtsluiting spoedeisende hulp ziekenhuis

Donderdagavond 7 juni vindt in de Tweede Kamer een interpellatiedebat plaats over de nachtsluiting van de afdeling spoedeisende hulp van het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse. Tweede Kamerlid Siem Buijs wil weten of de rol van de afdeling goed kan worden overgenomen door de ambulancezorg in combinatie met de huisartsen in deze regio. Daarnaast wil Buijs duidelijkheid of er meer sluitingen gaan plaatsvinden in het land.

Siem Buijs: "Het Ruwaard van Putten ziekenhuis heeft het gehele eiland Voorne-Putten, waar 100.000 mensen wonen als verzorgingsgebied. Mijn vraag aan de minister Borst is of de toegankelijkheid en kwaliteit van de gezondheidszorg niet in het geding komen als de afdeling sluit. Het waarborgen van de toegankelijkheid en kwaliteit valt onder de verantwoordelijkheid van de minister. Als de functie van de afdeling wordt overgenomen door de ambulancezorg en de huisartsen ontstaan in mijn ogen te lange aanrijdtijden voor de ambulances."

"Ook wil ik van de minister weten of er op meerdere plaatsen in het land afdelingen voor spoedeisende hulp bepaalde dagdelen zullen gaan sluiten. Als laatste punt zou ik willen aangeven dat de minister weinig werk maakt van de kritiek op andere knelpunten in de zorg. Het is erg onduidelijk waar de minister voor staat."