Wijsmuller Salvage vecht voor behoud schip en lading

Datum nieuwsfeit: 07-06-2001

IJmuiden, 7 juni 2001

Wijsmuller Salvage vecht voor behoud schip en lading van zinkend schip

Op 29 mei is de bulker Olympus, varend onder Maltese vlag en gebouwd in 1975, in aanvaring gekomen met de bulker Sao Sebastiano, varend onder Braziliaanse vlag, in de buurt van Porto Alegre in Brazilië. De bulker Olympus kon, ondanks haar zware schade, een veilige ankerplaats bereiken in de buurt van Porto Alegre waar ze op dit moment nog ligt.

De Olympus heeft zware impactschade opgelopen ter hoogte van en in haar laadruimen 1 en 7 en is verder over haar hele stuurboordzijde beschadigd. Aan boord had zij op het moment van aanvaring 27.000 ton graan, waarvan ongeveer 20% verloren is gegaan, en 250 ton bunkerolie.

Vanwege haar slechte conditie hebben de eigenaren van het schip op 31 mei een LOF contract afgesloten met Wijsmuller Salvage dat al een inspectieteam aan boord van het schip had. Op dat moment arriveerde tevens een sleepboot voor safeguard.

Tegelijkertijd is een bergingsteam, met 6 ton materiaal ingevlogen naar de Olympus. Ook werden drie sleepboten, een bulker en additioneel materieel gehuurd en naar het schip gebracht.

Om het schip te redden en eventuele olievervuiling te voorkomen, gaat Wijsmuller Salvage in een gecombineerde operatie eerst de lading en de olie verwijderen uit het schip.

Voor meer informatie:

Wijsmuller Holding B.V.