Leerplichtambtenaar wees vrijstellingsverzoek terecht af

Datum nieuwsfeit: 08-06-2001

Leerplichtambtenaar heeft vrijstellingsverzoek terecht afgewezen
Bron: Rechtbank Assen

Datum actualiteit: 8-06-2001

De bestuursrechter heeft geoordeeld dat de Leerplichtambtenaar van de gemeente Assen terecht een verzoek om vrijstelling van geregeld schoolbezoek heeft afgewezen.
Het verzoek hield verband met het feit dat de betrokkene graag met zijn zevenjarige dochter (buiten de schoolvakantie om) zijn zieke moeder en andere familieleden op Aruba wilde bezoeken.

De uitspraak op het verzoek om een voorlopige voorziening is het vervolg van een eerdere uitspraak van de bestuursrechter van 30 mei jl., waarbij de Leerplichtambtenaar de opdracht kreeg om een nadere beslissing te nemen, omdat het eerdere afwijzende besluit in strijd met de wet en onzorgvuldig was.
De Leerplichtambtenaar heeft daarop op 1 juni jl. een nader besluit genomen. Hoewel de hele gang van zaken rondom de genomen besluiten in de ogen van de bestuursrechter geen schoonheidsprijs verdient, is het nadere besluit volgens hem terecht genomen. De door de betrokken ouder aangevoerde omstandigheden zijn niet dusdanig dat op grond daarvan vrijstelling van geregeld schoolbezoek zou kunnen worden verleend.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AB2015
(Zie het originele bericht)