AXA brengt Midoffice Schadebedrijf onder bij externe partij

AXA Verzekeringen

AXA brengt Midoffice Schadebedrijf onder bij externe partij

8 juni 2001

Onlangs heeft AXA een adviesaanvraag neergelegd bij de Ondernemingsraad waarin staat dat zij voornemens is de Midoffice - acceptatie en schadebehandeling - van het Schadebedrijf van AXA te outsourcen. De aanvraag houdt in dat in totaal 50 medewerkers, tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden, worden overgenomen door een externe partner Vandien Service Provider B.V. De outsourcing is één van de gevolgen van de herstructurering bij het Schadebedrijf van AXA. Pierre Lefèvre, voorzitter van de Groepsraad van AXA, en Godfried Barnasconi, lid Groepsraad en verantwoordelijk voor Personeelszaken hebben de adviesaanvraag vandaag, 6 juni 2001, tijdens personeelsbijeenkomsten aan de medewerkers van het Schadebedrijf toegelicht.

Aanleiding van de herstructurering is het feit dat AXA op korte termijn een optimale dienstverlening wil realiseren, zowel naar de verzekeringsadviseur als naar de verzekeringsnemer. Daarom heeft AXA besloten de activiteiten anders te richten en het Schadebedrijf te herstructureren.

Totale Schadebedrijf
De herstructurering treft het gehele Schadebedrijf. Als gevolg van de herstructurering zullen - naast de 50 medewerkers die worden overgenomen door Vandien - 53 FTE's (dit zijn in totaal 65 medewerkers) binnen het Schadebedrijf vervallen. Het nieuwe Schadebedrijf bestaat uit de Backoffice (Verzekeringstechnische expertise en kennis), de Frontoffice (Marketing, Sales en New Business), de afdeling Finance & Control en een aantal ondersteunende afdelingen. Het totaal aantal medewerkers van het Schadebedrijf, inclusief natuurlijk verloop, wordt door deze herstructurering teruggebracht van ongeveer 270 FTE's op dit moment tot ongeveer 130 FTE's in de nieuwe organisatie.

Personele consequenties
Pierre Lefèvre, voorzitter Groepsraad AXA: "Wij kunnen niet voorkomen dat deze herstructurering van het Schadebedrijf personele consequenties met zich mee brengt". De Groepsraad van AXA heeft aangegeven zich maximaal in te spannen om voor de betrokken medewerkers binnen AXA een passende functie te vinden.

De adviesaanvraag aan de OR staat los van het vertrek van Leo Dooper, voormalig algemeen directeur AXA Schade N.V., dat afgelopen vrijdag 1 juni 2001 is aangekondigd. Leo Dooper is nauw betrokken geweest bij de besluitvorming tot de herstructurering van het Schadebedrijf en het onderzoek naar de mogelijkheden om te komen tot een efficiencyvoordeel in de activiteiten van de Midoffice. Deze lijn wordt door AXA voortgezet. Op dit moment heeft de Ondernemingsraad nog geen advies uitgebracht.