Presentatie Europees Groen Klimaatmanifest

Datum nieuwsfeit: 09-06-2001
GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 8 juni 2001 13:31

Marijke Vos (NL), Reinhard Loske (Du) en Pekka Haavisto (FIN) presenteren samen Europees Groen Klimaatmanifest

( 8 juni 2001)

Op zaterdag 9 juni om 17.00u presenteert Marijke Vos (GroenLinks woordvoerder-klimaat) samen met haar Duitse collega Reinhard Loske (Grünen) en haar Finse collega Pekka Haavisto (Vihrea liitto) een manifest waarin 'Groen Europa' de internationale politiek nogmaals aanmaant om spoedig tot een goed klimaatverdrag te komen.

Het Manifest is getiteld 'No country can withdraw' en ondertekend door Groene politici uit Duitsland, Finland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Zweden en het Europese Parlement. Het Manifest wordt op 9 juni gepresenteerd in de Oude Zaal van de Tweede-Kamer (Binnenhof 1A, Den Haag).

De ondertekenaars nemen scherp stelling tegen de onwillige houding van de Verenigde Staten, maar geven tegelijkertijd aan waar voor hen de onderhandelingsruimte ligt wat betreft het internationale klimaatverdrag. Ook groene politici begrijpen dat een internationaal verdrag bestaat uit geven en nemen. Tijdens de klimaatonderhandelingen die onder voorzitterschap van Minister Jan Pronk in juli in Bonn zullen worden voortgezet, zal opnieuw hard worden onderhandeld. Dit Groene Manifest benadrukt dat er evenwel geen alternatief is voor het Kyoto-protocol, waarin duidelijke afspraken m.b.t. o.a. het terugdringen van kooldioxide-uitstoot zijn gemaakt.

Klik hier voor de volledige tekst van het manifest. http:/www.groenlinks.nl/partij/2dekamer/publikaties/klimaatmanifest2001.doc