Anne Vondelingprijs 2000 naar Cisca Dresselhuys

Stichting Anne Vondelingprijs

Den Haag, 11 juni 2001

ANNE VONDELINGPRIJS 2000 NAAR CISCA DRESSELHUYS

De jury van de stichting Anne Vondelingprijs heeft besloten de prijs dit jaar toe te kennen aan Cisca Dresselhuys, hoofdredacteur van Opzij. De jury heeft daarbij de in 2000 van haar hand verschenen publicaties beoordeeld. De jury vindt uit zowel de 'Feministische Meetlat' van Dresselhuys als haar columns een eigenzinnige politieke visie spreken. Haar 'Meetlat' levert portretten op die het handelen van politici inzichtelijk maakt en hen op het netvlies van de lezers plaatst.

Op woensdag 4 juli 2001 wordt de Anne Vondelingprijs uitgereikt om 17.00 uur in de Noenzaal van de Eerste Kamer. De keuze voor Cisca Dresselhuys wordt tijdens deze bijeenkomst nader toegelicht door de jury. Deze bestaat dit jaar uit Max de Bok (voorzitter), Wim Deetman, Greetje Lubbi, Jan Terlouw en Harry van Wijnen.

De Anne Vondelingprijs wordt dit jaar voor de twintigste maal toegekend. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 5000 gulden en een beeld van Anne Vondeling.

In 1980 werd de Anne Vondelingprijs ingesteld door Joop den Uyl. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan de auteur(s) van een artikel of een reeks van artikelen op het terrein van de politieke journalistiek. Bij de keuze besteedt de jury bijzondere aandacht aan het vermogen om op heldere wijze politieke problemen toegankelijk te maken.

Voor meer informatie: Remco Dolstra, secretaris Anne Vondelingprijs 06-18 30 42 78