Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Duitsland biedt e-consument beter bescherming

Datum nieuwsfeit: 11-06-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
Zoek soortgelijke berichten
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Duitsland biedt e-consument beter bescherming

De Nederlandse wetgeving beschermt consumenten minder goed dan de Duitse tegen agressieve verkooptechnieken via internet, telefoon en post. Dat is een conclusie van NWO-onderzoek uitgevoerd door het Molengraaff Instituut voor Privaatrecht van de Universiteit Utrecht.

Nederland heeft vergeleken met Duitsland gekozen voor een zwakkere bescherming van consumenten die contracten aangaan op afstand. Een Duitse consument kan bijvoorbeeld een besteld product in veel gevallen kosteloos terugsturen. De Nederlander moet doorgaans zelf de portokosten betalen. Ook hebben Duitse consumenten een langere bedenktijd. Nederlanders hebben zeven werkdagen de tijd om de koop ongedaan te maken. In Duitsland is deze termijn twee weken.

De regels die op 1 februari dit jaar in het Burgerlijk Wetboek werden opgenomen, gaan nauwelijks verder dan de richtlijn van de Europese Unie van 1997. De richtlijn moet door elke lidstaat worden omgezet in regelgeving. De Nederlandse overheid is traag geweest bij de invoering van de wet en heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om consumenten beter te beschermen dan de EU voorschrijft, concludeert de onderzoekster in haar publicatie die eind juni zal verschijnen.

De Europese richtlijn is bedoeld om consumenten beter te beschermen tegen agressieve verkooptechnieken en tegen het eisen van betaling voor niet bestelde producten. Het gaat om alle situaties waar de koper het product nog niet heeft gezien, zoals postorderverkoop, verkoop per telefoon, fax, e-mail of internet. Ook is er bescherming bij het aangaan van contracten op afstand met dienstverleners. De nieuwe regel geldt niet voor financiële dienstverlening en verkoop van levensmiddelen.

Een verkoper die klanten ongevraagd telefonisch benadert, is verplicht om aan het begin van het gesprek melding te maken van de naam van de firma en het commerciële doel van het gesprek. Soortgelijke regels gelden bij verkoop via e-mail of internet. De firma moet ook melden waar klanten met klachten terechtkunnen.

Ook moet de leverancier de koper uitgebreid informeren over de verplichtingen die de koper aangaat. Als de leverancier niet aan de informatie-eis voldoet, krijgt de koper ruim drie maanden bedenktijd.

Een leverancier die ongevraagd koopwaar opstuurt met een verzoek tot betaling, heeft in de nieuwe regel geen enkel recht meer. De ontvanger hoeft niets te betalen, en de leverancier kan het opgestuurde niet terugeisen.

De bescherming van kopers is nog niet voltooid. In maart heeft de Europese Unie weer een richtlijn uitgevaardigd, speciaal voor handel op internet.

mr. Clara Sander (UU, Molengraaff Instituut voor Privaatrecht), 030 2932883 (privé), e-mail (c.sander@hetnet.nl). Clara Sander werkt op maandag, dinsdag en woensdag bij Advocatenkantoor Van Doorne, tel. 020 678927. De publicatie: Consumentenbescherming bij transacties of afstand, Den Haag, Sdu Uitgevers 2001, maakt deel uit van de ITeR-reeks over IT en recht en verschijnt eind juni



Nadere informatie bij:

* mr. Clara Sander (UU, Molengraaff Instituut voor Privaatrecht)
* tel. 030 2932883 (privé)

* e-mail (c.sander@hetnet.nl)

* Clara Sander werkt op maandag, dinsdag en woensdag bij Advocatenkantoor Van Doorne, tel. 020 678927
* De publicatie: Consumentenbescherming bij transacties of afstand, Den Haag, Sdu Uitgevers 2001, maakt deel uit van de ITeR-reeks over IT en recht en verschijnt eind juni

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie