Vragen PvdA over vonnisontloping door oorlogsmisdadigers

Datum nieuwsfeit: 11-06-2001
Partij van de Arbeid

Den Haag, 6 juni 2001

VRAGEN VAN DE LEDEN VAN OVEN EN MIDDEL (BEIDEN PVDA) AAN DE MINISTER VAN JUSTITIE

1. Heeft u kennis genomen van het bericht dat nog tien mensen, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland misdrijven hebben begaan, hun vonnis zullen ontlopen? (1)

2. Wat is de reden dat deze voortvluchtigen alleen in Nederland zelf staan gesignaleerd? Waarom worden deze misdadigers niet internationaal opgespoord?

3. Is het bericht juist dat de beslissing om een internationale signalering van deze misdadigers achterwege te laten is gebaseerd op de brief die de voormalige minister van Justitie J. de Ruiter in 1978 aan de Tweede Kamer heeft geschreven? Zijn er sinds die tijd nog nieuwe ontwikkelingen op dit terrein geweest die tot heroverweging van dat standpunt zouden kunnen leiden?

4. Bent u bereidt de Tweede Kamer te informeren over de tien veroordeelden die in Nederland nog een straf hebben uit te zitten?

5. Wordt aan Duitsland om de uitlevering van de veroordeelde Hoogendam verzocht? Zo nee, waarom niet?

(1) Trouw, 1 juni 2001