KPN verkoopt KPN Lease aan De Lage Landen

Datum nieuwsfeit: 12-06-2001
Bron: KPN NV
KPN verkoopt KPN Lease aan De Lage Landen

KPN heeft met financieel dienstverlener 'De Lage Landen' (100% dochter van Rabobank Nederland) een 'Letter of Intent' (LOI) getekend waarmee De Lage Landen voor 70% eigenaar van KPN Lease B.V. wordt. De Lage Landen zal tevens de financiering van de volledige portefeuille van leasecontracten van KPN overnemen. KPN ontvangt in het kader van deze transactie een bedrag van naar verwachting 150 miljoen waarmee haar netto schuld verlaagd wordt. Het streven is voor eind juli de definitieve overeenkomst te hebben afgerond.

Het tekenen van deze LOI is een volgende stap van KPN in het outsourcen van de non-core assets, zoals aangekondigd bij de publicatie van de jaarcijfers.

KPN Lease en De Lage Landen werken al sinds 1990 samen op het gebied van het verstrekken van lease-oplossingen voor data- en telecommunicatie-apparatuur waarbij De Lage Landen administratieve diensten verleende zoals contractadministratie en debiteurenrisicoverzekering. In de afgelopen jaren is jaarlijks gemiddeld voor 90 miljoen aan nieuwe leasecontracten afgesloten. De verwachting is dat het volume van nieuwe contracten door de samenwerking verder zal groeien. Na de transactie blijft KPN verantwoordelijk voor de advisering en verkoop van leaseoplossingen op het gebied van data- en telecommunicatieapparatuur en -diensten voor haar klanten. De Lage Landen neemt de financiering alsmede het beheer van de huidige en toekomstige leaseportefeuille voor haar rekening. Op deze manier ontstaat er een optimale situatie om de lease-activiteiten van KPN te continueren en uit te breiden.

.

Noot voor de redactie (