Morningstar en Het FD starten gezamelijke website

Morningstar en Het Financieele Dagblad starten

samen internetsite over beleggingsfondsen

AMSTERDAM, dinsdag 12 juni 2001

s-Werelds grootste leverancier van beleggingsfondseninformatie Morningstar is een gezamenlijke internetsite gestart met Het Financieele Dagblad. Op fd.morningstar.nl zijn uitgebreide informatie en diepgaande analyses te vinden over ruim 750 Nederlandse beursgenoteerde beleggingsfondsen en buitenlandse fondsen. De site is voor iedereen gratis toegankelijk. De gezamenlijke website is ook bereikbaar via de homepage van Het Financieele Dagblad.

Het van origine Amerikaanse Morningstar ging op 18 april jl. van start in Nederland. De informatie en analyses die worden geboden zijn voor de Nederlandse belegger van ongekende kwaliteit. De informatie en analyses worden bovendien dagelijks vernieuwd.

Martijn Kole, business unit manager internet van Het Financieele Dagblad: Nederlandse beleggers hebben jarenlang hun geld voornamelijk in aandelen gestoken. Maar door de internetmalaise in het afgelopen jaar is die trend voorbij. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Moody s naar de markt van beleggingsfondsen in ons land. Beleggers kiezen nu steeds vaker voor de veiligheid van beleggingsfondsen. Om die reden vinden wij het het belangrijk dat we hierover veel informatie kunnen bieden. De bezoekers van www.fd.nl zullen de vruchten plukken van onze samenwerking met Morningstar.

Het Financieele Dagblad is voor Morningstar een ideale partner. De krant is een icoon voor de Nederlandse financiële sector. Eenzelfde vooraanstaande positie heeft Morningstar op het gebied van beleggingsinformatie reeds in de Verenigde Staten en in 13 andere landen. Met het Financieele Dagblad bereiken we via een eersteklas medium een grote doelgroep. Wanneer veel mensen kennis maken met onze diepgaande en complete analyses en de geavanceerde beleggingstools, denken we ook snel in Nederland de nummer 1 op het gebied van beleggingsinformatie te worden , stelt Steven Smit, algemeen directeur van Morningstar Benelux.

Op de gezamenlijke site zijn onder andere de volgende informatie en tools te vinden:
* Uitgebreide informatieoverzichten per fonds. Voor Nederlandse beleggingsfondsen zullen onder meer performances, kostenstructuur, de Morningstar Rating en de Morningstar Style Box ter beschikking van iedere belegger staan.
* Actueel nieuws, columns en commentaren over beleggen in het algemeen en beleggingsfondsen in het bijzonder.
* Een vergelijkingstool waarmee beleggingsfondsen op verschillende criteria (zoals performance en kosten) met elkaar kunnen worden vergeleken in één overzicht.
* Een uitgebreide portefeuille tool, die speciaal gebouwd is voor het analyseren van beleggingsfondsenportefeuilles. Morningstar is onder andere bekend vanwege de ratings die zij afgeeft voor beleggingsfondsen. Fondsen krijgen 1 tot 5 sterren. Wereldwijd wordt grote waarde gehecht aan de 'Morningstar-sterren'. Deze sterren zijn voor fondsbeheerders wat 'Michelin-sterren' zijn voor restauranthouders. Ook beleggers volgen de sterren van Morningstar. Zo wordt in de VS het nieuwe geld dat naar fondsen gaat, vrijwel uitsluitend besteed aan fondsen met 3 of meer sterren. Morningstar werkt ook in de Verenigde Staten samen met vooraanstaande media partijen, zoals de Wall Street Journal, The New York Times en CNN.

PROFIEL MORNINGSTAR

Morningstar is onafhankelijk en biedt uitgebreide informatie en analyses over beleggingsfondsen. Morningstar levert bovendien financiële informatie aan prominente websites zoals Microsoft MoneyCentral, Quicken.com, America Online, Yahoo! Finance, en Netscape Personal Finance. In publicaties in gezaghebbende media zoals The Wall Street Journal, Barron s, Money, SmartMoney wordt Morningstar steevast opgesomd aan de top van lijsten met financiële sites. De omzet wordt voornamelijk behaald uit het verkopen van onafhankelijke beleggingsinformatie aan banken, verzekeringsmaatschappijen, on-line brokers en mediabedrijven.

In de afgelopen drie jaar is Morningstar uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie met meer dan 850 werknemers in de VS, Japan, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Korea, Hongkong, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Morningstar verzamelt en publiceert informatie over meer dan 50.000 beleggingsfondsen en aandelen wereldwijd.

Morningstar is 16 jaar geleden opgericht en heeft de technologische revolutie aangegrepen om s werelds grootste bron van beleggingsinformatie te worden. Doel is om beleggen een nieuwe inhoud te geven door het verstrekken van onafhankelijke informatie, analyses en beleggingstools.

PROFIEL HET FINANCIEELE DAGBLAD

Het Financieele Dagblad B.V. is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een multimediale uitgeverij van financieel-economische informatie. De gelijknamige krant is al enkele jaren de snelst groeiende krant van Nederland. Inmiddels is de betaalde oplage gestegen tot 65.000. Het abonnement op de krant beperkt zich niet tot de papieren uitgave. Abonnees hebben tevens toegang tot een speciaal gedeelte van de internetsite. De website www.fd.nl ontvangt dagelijks ruim 30.000 unieke bezoekers. Tevens geeft het Financieele Dagblad B.V. een aantal boeken uit en organiseert congressen.

Recentelijk heeft Het Financieele Dagblad haar webiste vernieuwd. Uitgebreider, overzichtelijker en nog actueler. Met de nieuwe vormgeving is ook de indeling van de site verbeterd. De indeling is gebaseerd op de verschillende thema s uit de krant, zoals Beurzen & Markten, Ondernemingen, Sectoren en Mens & Werk. Grote inhoudelijke uitbreidingen zijn het internationaal sectoroverzicht en de ruime aandacht voor beleggingsfondsen door de samenwerking met Morningstar.

VOOR MEER INFORMATIE OF FOTO S KUNT U CONTACT OPNEMEN MET:

Steven Smit, Algemeen Directeur Morningstar Benelux

Email: steven.smit@morningstar.nl