FNV verwacht looneis van 4% voor 2002

FNV

Afbeelding

FNV verwacht looneis van 4% voor 2002
FNV-voorzitter Lodewijk de Waal verwacht niet dat de maximale looneis voor volgend jaar beneden de 4% uitvalt. Dat zei hij in zijn openingsrede van het tweedaagse FNV-congres in de Jaarbeurs te Utrecht. Wel zal de FNV, zo kondigde De Waal aan, in 2001 meer rekening houden met de verschillen tussen bedrijven. "Wellicht zal per CAO beter gekeken moeten worden wat een verantwoorde looneis is, zodat er meer differentiatie in uitkomsten zal ontstaan," aldus de FNV-voorzitter. Volgens de Waal gaat het in de meeste bedrijven nog steeds goed: Hun orderportefeuilles blijven goed gevuld en ook de winst valt niet tegen. Maar ik hoor ook geluiden van bedrijven waar het nu wat minder gaat. Met die geluiden moeten we natuurlijk ook rekening houden. En zo vervolgde hij: Wij zullen ons verantwoord opstellen, maar de vraag is: doen anderen dat ook? De verhalen over een nieuwe economische crisis betitelde de FNV-voorman als nerveus. Vooral Nederlandsche Bankpresident Wellink moest het ontgelden. Die is volgens De Waal bij de FNV aan het verkeerde adres, als hij ons de schuld van de inflatie in de schoenen wil schuiven. Uitvoerig stond de FNV-voorzitter stil bij de toekomst van de sociale zekerheid en met name de WAO: De WAO moet een verzekering blijven die zieke werknemers beschermt tegen inkomensverlies. Daarbij moeten leeftijd en arbeidsongeschiktheid geen rol spelen. De FNV voorziet een moeilijk SER-debat. De Waal dreigend: Ik vrees dat het een lastige discussie wordt. Maar zonder goede regeling van rechten, ook voor mensen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn, komt er geen unaniem SER-advies. En voor de CAO-onderhandelingen is dus het motto: Niet aanvalluh, maar aanvulluh. 12 juni 2001 Meer informatie over het www.fnv.nl/congres (FNV Congres)