Van Velzen over voorbereiding Göteborg Top

Wim van Velzen

Persbericht drs Wim van Velzen

Van Velzen over voorbereiding Göteborg Top

Op 13 juni 2001 heeft Wim van Velzen gesproken over de prioriteiten die op de EU Top in Göteborg op 15 en 16 juni 2001 behandeld zouden moeten worden. Het belangrijkste is volgens hem dat de burgers meer worden betrokken bij Europa en dat dit niet alleen een zaak is van de regeringsleiders: er moet een gemeenschappelijk debat komen over de toekomst van Europa. Een voorbeeld kan worden genomen aan het signaal dat de Ierse burgers hebben uitgezonden: zij hebben zich in een referendum uitgesproken tégen het Verdrag van Nice. Volgens Van Velzen is dit het bewijs dat de methode van de IGC (Intergouvernementele Conferentie) om een Verdrag vast te stellen niet werkt en dat hiervoor een nieuwe methode moet worden gevonden: die van de Conventie. Bovendien zou het proces van de institutionele hervorming van de EU versneld moeten worden; er wordt steeds gezegd dat deze in 2004 rond zal zijn, maar waarom kan dit niet al in 2003, vraagt Van Velzen zich af.

Op 14 juni 2001 zal in Göteborg een EVP Top plaatsvinden, waar Wim van Velzen in zijn hoedanigheid van vice-voorzitter van de EVP Partij bij aanwezig zal zijn.